ITPP1/443-473/11/DM - Opodatkowanie podatkiem VAT usług porządkowych wykonywanych na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-473/11/DM Opodatkowanie podatkiem VAT usług porządkowych wykonywanych na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz gminy.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, powstałą w efekcie przekształcenia zakładu budżetowego, której jedynym wspólnikiem jest gmina-miasto. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obecnie wykonywanie zadań własnych gminy-miasta w zakresie zaspokajania potrzeb związanych z transportem zbiorowym (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym Dz. U. Nr 142, poz. 1591). W chwili obecnej przeprowadzane są w gminie-miasto czynności, które mają na celu powierzenie Wnioskodawcy kolejnego zadania własnego gminy, dotyczącego utrzymania czystości i porządku polegającego na letnim i zimowym utrzymaniu ulic w mieście. Obowiązek ten dla gminy określono w:

1.

art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym: zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które określono jako zadania własne gminy; zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania czystości i porządku,

2.

art. 19 i 20 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115): do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą; "utrzymanie drogi" to wykonywanie robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej;

3.

art. 3 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie: gminy "zapobiegają zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez: zbieranie i pozbywanie się, błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodniku".

W celu zlecenia zadania utrzymania czystości ulic miasta - rada miejska ma podjąć uchwałę, która w sposób władczy nałoży na Wnioskodawcę taki obowiązek i bezpośrednio powierzy realizację tych zadań jako tzw. "podmiotowi wewnętrznemu". Definicja podmiotu wewnętrznego została określona w wykładniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa Tecal oraz Altmark), rozporządzeniu unijnym (WE) nr 1370/2007 oraz w wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym z dnia 12 lipca 2010 r. oraz wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących świadczenia usług publicznych w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w gospodarce odpadami. Kwestie szczegółowe związane z realizacją ww. zadań będą uregulowane w umowie wykonawczej. Zadania te zostaną także wpisane do aktu założycielskiego Wnioskodawcy. Umowa wykonawcza będzie regulowała szczegółowe zasady odpowiedzialności Wnioskodawcy wobec jednostki samorządu terytorialnego z tytułu wykonania lub nienależytego wykonania szczegółowych jej zobowiązań oraz szczegółowe zasady rozliczeń finansowych. Z tytułu świadczenia usług Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie rekompensaty wszystkich poniesionych kosztów na realizację zadania własnego gminy. Rekompensata będzie stanowiła zwrot kosztów pomniejszonych o przychody dodatkowe, będzie uwzględniała tzw. rozsądny zysk i będzie wyliczana na podstawie liczby wozokilometrów. Wnioskodawca zobowiązany będzie także do prowadzenia rachunkowości w sposób umożliwiający prawidłową alokację kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem tej konkretnie usługi publicznej, rozdzielając je od kosztów i przychodów związanych z inną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywanie przez Spółkę co miesiąc rekompensaty na pokrycie kosztów ponoszonych przez Spółkę z tytułu obowiązkowej realizacji powierzonych zadań związanych z letnim i zimowym utrzymaniem ulic przez gminę-miasto będzie stanowić wynagrodzenie za świadczenie usług, które będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zostanie zobligowany do wykonywania określonych czynności, w związku z wykonaniem których będą przekazywane środki pieniężne, obliczane wg ściśle określonych zasad. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei pojęcie świadczenia usług definiowane jest przez przepisy ustawy jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaru. Aby uznać jakieś świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że za wykonywane czynności Wnioskodawca będzie otrzymywał świadczenie pieniężne, które jest określane jako rekompensata. Ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy tymi czynnościami, a rekompensatą otrzymaną z tego tytułu, w ocenie Wnioskodawcy będzie miało miejsce świadczenie usług, tym bardziej iż w myśl przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczeniem usługi jest również świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W ocenie Wnioskodawcy rekompensata, przedstawiona w opisanym stanie przyszłym, powinna być uznana za wynagrodzenie za świadczoną usługę w postaci usług porządkowych i powinna w całości stanowić obrót w myśl przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pokrycie kosztów działalności związanej z zimowym i letnim utrzymaniem ulic wypłacane w okresach miesięcznych jest niczym innym jak wynagrodzeniem za realizację nałożonych na Wnioskodawcę zadań. Zdaniem Wnioskodawcy pomimo, iż gmina-miasto będzie przekazywała rekompensatę, to z uwagi na jej przedmiotowy charakter, tj. odnoszący się do konkretnych zadań zimowego i letniego utrzymania ulic, należy kwotę rekompensaty uznać jako wynagrodzenie za świadczone usługi. Artykuł 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podstawą opodatkowania jest co do zasady obrót, który stanowi kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o wartość podatku. Obrót zwiększa kwota otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się także dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Spółka uważa, że rekompensata w analizowanym przypadku będzie odnosiła się do kwoty należnej wynikającej z kosztów za realizację usługi zimowego i letniego utrzymania ulic i w myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy powinna stanowić obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z wystawioną fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. wynika, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący spółką prawa handlowego, działający jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, zamierza wykonywać na rzecz gminy czynności w zakresie zadań związanych z letnim i zimowym utrzymaniem ulic. Z tytułu świadczenia usług (szczegółowe zadania uregulowane zostaną w umowie wykonawczej) Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie rekompensaty wszystkich poniesionych kosztów na realizację zadania.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca świadczyć będzie określone usługi, z tytułu których uzyska stosowne wynagrodzenia, realizowane czynności w zakresie usług porządkowych noszą znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadania własnego gminy, ale wykonuje te czynności jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT na rzecz gminy, za które to usługi otrzymuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie to, jak słusznie wskazano we wniosku, stanowi kwotę należną, która zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl