ITPP1/443-467c/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-467c/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność statutową obejmującą m.in.:

1.

krzewienia wśród społeczeństwa wiedzy i kultury ekologicznej,

2.

działania na rzecz podnoszenia świadomości nt. zagrożeń i ochrony środowiska,

3.

propagowania ekologicznego i zdrowego trybu życia,

4.

ochrony praw i interesów osób chcących żyć w czystym środowisku,

5.

propagowanie wiedzy na temat Unii Europejskiej i polityki ochrony środowiska w UE,

6.

propagowanie wiedzy w zakresie historii narodowej,

7.

kultywowanie tradycji miejscowej, regionalnej i narodowej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje swoje cele statutowe podejmując działalność odpłatną i nieodpłatną. Nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zrealizował projekt na podstawie umów o dofinansowanie w ramach Europejskiego funduszu rozwoju Regionalnego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska pn.: "XXX". Kampania promocyjno-informacyjna na terenie Województwa xx w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xx na lata xx. Kampania jest prowadzona nieodpłatnie, jej uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów. W toku realizacji kampanii Stowarzyszenie nie uzyskuje przychodów. W konsekwencji wydatki poniesione na realizacje celów kampanii będą służyły wyłącznie statutowej działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki ponoszone w celu realizacji projektu służą wyłącznie nieodpłatnej działalności statutowej, niepodlegającej podatkowi od towarów i usług, w konsekwencji czego podatek naliczony (zapłacony dostawcom w związku z realizacją projektu) nie może pomniejszyć podatku należnego z tytułu sprzedaży opodatkowanej. W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT składanych do ww. projektu wskazano, że podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W przypadku wyżej wymienionego projektu wnioskodawca złożył oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony w związku z nabyciem towarów i usług służących realizacji opisanego wyżej projektu obniża podatek należny z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług zapłacony przez Stowarzyszenie w związku z realizacją ww. projektu nie może obniżyć podatku należnego z tytułu działalności podlegającej opodatkowaniu. W myśl przytoczonych przez Wnioskodawcę postanowień art. 86 ust1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wnioskodawca przytacza także art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezstronny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które (abstrahując od sytuacji, w której służą one zarówno działalności opodatkowanej, jak i niepodlegającej opodatkowaniu - co nie ma miejsca w opisanym wyżej stanie faktycznym) służą wyłącznie działalności nieopodatkowanej.

Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, a zasady proporcjonalnego odliczenia statuowane przez art. 90 ustawy o VAT odnoszą się wyłącznie do sytuacji, w której nabycie towarów i usług służyło co najmniej dwóm rodzajom działalności opodatkowanej i zwolnionej.

Wnioskodawca cytując powyższy przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono w zakresie wykonania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

W przedstawionej sytuacji podatnik nie będzie w związku z realizacją projektu wykonywał żadnych czynności, które zaliczyć należałoby do czynności opodatkowanych, będzie bowiem wykonywał wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Podatek VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług stanowi koszt uzyskania przychodu w m.in. w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Z regulacji tych wynika, co do zasady, że w sytuacji, gdy podatek VAT nie może zostać odliczony od podatku należnego, to może on stanowić koszt uzyskania przychodów. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko podmiotom będącym podatnikami VAT i tylko w zakresie w jakim nabyte towary i usługi mają zostać wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jeżeli służą one czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług lub w ogóle niepodlegającym temu podatkowi, prawo do odliczenia podatek ww. staje się kosztem uzyskania przychodu.

Powyższa konkluzja pozwala na uznanie wydatku poniesionego przy zakupie towarów i usług na podatek VAT za koszt kwalifikowany projektów realizowanych przez Stowarzyszenie w ramach wskazanych wyżej umów o dofinansowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do powyższego artykułu prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn.: "XXX". Kampanie jest prowadzona nieodpłatnie, jej uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów. Wydatki poniesione na realizację celów kampanii będą służyły wyłącznie statutowej działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą wykonaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto zaznacza się, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dotyczącej zaliczenia kwoty podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów, albowiem nie była ona przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl