ITPP1/443-464b/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-464b/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) uzupełnionym w dniach 26 lipca i 5 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizowania półkolonii oraz obozów przez szkołę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizowania półkolonii oraz obozów przez szkołę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła w okresie letnich wakacji szkolnych oraz ferii zimowych zamierza organizować półkolonie i obozy, które są odpłatne z wyżywieniem, zgodnie ze statutem szkoły. Uczestnikami półkolonii i obozów są uczniowie szkoły, jak i uczniowie innych jednostek. W ramach obozów i półkolonii prowadzone są zajęcia sportowe, plastyczne, muzyczne, teatralne itp. Szkoła zapewnia wyżywienie w ramach własnej stołówki. Zgodnie z załączoną do wniosku opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 18 marca 2010 r., wg klasyfikacji PKWiU z 1997 r. świadczone usługi klasyfikowane są w następujący sposób:

* organizowanie półkolonii dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych i wakacji szkolnych, obejmujące m.in.: zapewnienie wyżywienia, personelu wychowawczego, ubezpieczenia, programu rekreacyjnego - w grupowaniu 85.32.11-00.00 "usługi dziennej opieki wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyjątkiem dzieci upośledzonych",

* organizowanie obozów dla dzieci i młodzieży, z zapewnieniem m.in. zakwaterowania, wyżywienia - w grupowaniu 55.23.11 - 00.00 "usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy organizowanie półkolonii i obozów dla uczniów szkoły oraz innych szkół wraz z przygotowaniem posiłków w ramach własnej stołówki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowanie półkolonii, obozów dla dzieci i młodzieży szkoły, jak i dla dzieci z innych Szkół, w okresie ferii zimowych i wakacji szkolnych obejmujące m.in. zapewnienie personelu wychowawczego, programu rekreacyjnego mieści się w PKWiU 55.23.11-00.00 "usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci". Usługi polegające na organizacji półkolonii i obozów, świadczone na rzecz dzieci i młodzieży szkoły korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zapewnienie wyżywienia dla dzieci będących uczniami Szkoły mieści się w PKWiU 80.10.12-00.10 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - załącznik nr 4 (wykaz usług zwolnionych od podatku). Natomiast usługi polegające na organizacji obozów i półkolonii dla dzieci i młodzieży nie będących uczniami Szkoły podlegają opodatkowaniu stawką 7% na podstawie załącznika nr 3 poz. 140 ustawy o VAT. Zapewnienie wyżywienia dla tych dzieci podlega opodatkowaniu w wysokości 7% na podstawie § 6 ust. 1 (poz. 21 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 9 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 85 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

W oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 140 załącznika nr 3 ustawodawca wymienił grupę usług świadczonych przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU ex 55.2), z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

Natomiast w myśl § 12 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne;

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne;

3.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

7.

Ochotnicze Hufce Pracy - w zakresie kształcenia i wychowania ich uczestników;

8.

zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

9.

biblioteki pedagogiczne;

10.

kolegia pracowników służb społecznych.

Zawarty we wniosku opis zdarzenia przyszłego wskazuje na to, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć kompleksowe usługi, polegające na organizowaniu półkolonii oraz obozów dla dzieci.

Z powołanego wyżej art. 8 ust. 1 wynika, iż pod pojęciem usługi rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przedmiotowa czynność spełnia definicję usługi w rozumieniu ustawy o VAT, zatem stanowi przedmiot opodatkowania tym podatkiem.

W przypadku, gdy dany podmiot świadczy usługę o charakterze kompleksowym, lecz stanowiącą w istocie jedno, niepodzielne świadczenie, to wówczas nie jest dopuszczalne dzielenie tej usługi na części i dokonywanie opodatkowania jej poszczególnych elementów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Szkoła planuje organizowanie półkolonii oraz obozów na terenie szkoły dla dzieci i młodzieży, zarówno będących uczniami tej Szkoły, jak i dla dzieci z zewnątrz. Z załączonego do wniosku pisma Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z dnia 18 marca 2010 r., wynika, iż usługi organizowania półkolonii sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 85.32.11-00.00, natomiast usługi organizowania obozów sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 55.23.11 - 00.00.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że organizowanie obozów lub usług o podobnym charakterze, świadczone na rzecz dzieci i młodzieży z własnej Szkoły, korzystają ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 15 cyt. rozporządzenia. W przypadku natomiast, usług organizowania obozów dla dzieci niebędących uczniami Szkoły, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 55.23.11-00.00 zastosowanie ma stawka 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, w związku z załącznikiem nr 3 do powołanej ustawy, poz. 140.

Natomiast usługi organizowania półkolonii, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.32.11-00.00 korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z pozycją 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Nadmienia się, iż niniejszej interpretacji, udzielono w oparciu o założenie, że podane klasyfikacje są prawidłowe oraz, że Szkoła wykonując usługi związane z organizacją obozów, nie dokonuje zakupów usług albo towarów od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, tj. nie świadczy usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowanych na zasadach szczególnych, zgodnie procedurą "VAT marża".

Należy bowiem zaznaczyć, iż zgodnie Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z klasyfikacją przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl