ITPP1/443-464a/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-464a/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie pozyskiwał środki jako uczestnik Lokalnej Grupy Rybackiej powstałej w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Wnioskodawca będzie składał wnioski m.in. na:

* wyposażenie Społecznej Straży Rybackiej, powołanej do ochrony wód, w sprzęt (samochody specjalistyczne, łodzie, kamizelki ratunkowe, silniki, sprzęt do nurkowania itp.), wyposażenie osobiste (umundurowanie, noktowizory, lornetki itp.) oraz bazę przechowywania sprzętu na terenie LGR; Społeczna Straż Rybacka działa na podstawie ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, powoływana jest przez radę powiatu na wniosek starosty i merytorycznie podlega Państwowej Straży Rybackiej; strażnicy SSR wywodzący się z grona członków Polskiego Związku Wędkarskiego działają społecznie, nieodpłatnie, w ramach swojego wolnego czasu; realizacja zadania nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem zakupione towary zostaną nieodpłatnie przekazane SSR;

* poprawę dostępu do wody przez wybudowanie pomostów wędkarskich; pomosty powstaną na wodach państwowych lub samorządowych; wspólnie z samorządami Wnioskodawca chce także złożyć wnioski dotyczące budowy stanic wędkarskich; zgodnie z Prawem wodnym pomosty na wodach, będących własnością państwową lub samorządową, muszą być ogólnodostępne i nie mogą być wykorzystywane komercyjnie (odpłatnie); wybudowane stanice będą służyły członkom PZW i koszty ich utrzymania będą finansowane ze składek członkowskich; powstałe w ramach zadania obiekty nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną;

* popularyzację wędkarstwa jako formy spędzania wolnego czasu przez organizowanie na terenie LGR zawodów wędkarskich, obozów wędkarskich dla młodzieży ze szkółek wędkarskich itp.; Wnioskodawca wskazał, iż jednym ze statutowych jego celów jest popularyzacja wędkarstwa oraz praca z młodzieżą, ponadto ten cel zapisany jest także w strategii Lokalnej Grupy Rybackiej; zawody wędkarskie przeprowadzane na terenie LGR będą łączone z festynami dla mieszkańców, na których odbywać się będą występy artystyczne, pokazy OSP oraz degustacja wyrobów z ryb przygotowanych przez miejscowe stowarzyszenia (m.in. Koła Gospodyń); uczestnictwo w imprezach będzie otwarte, głównym ich celem jest integracja społeczności lokalnych oraz "pokazanie, co daje rybactwo i wędkarstwo";

* konferencje, badania naukowe akwenów wodnych i ekosystemów w celu utrzymania i rozwoju zagrożonych gatunków ryb w środowisku wód LGR; celem tego zadania jest utrzymanie, a niekiedy odtworzenie, zagrożonych gatunków ryb, a w konsekwencji opracowanie operatów rybackich, które pozwolą na długookresowe podniesienie atrakcyjności rybackiej i wędkarskiej wód LGR; udział w konferencjach będzie bezpłatny, a wszelkie działania podejmowane w ramach tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest "płatnikiem" VAT w związku ze zwolnieniem podmiotowym wynikającym z art. 113 pkt 1 i 9 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy rozliczaniu przyszłych projektów opisanych powyżej Wnioskodawca będzie mógł odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy rozliczaniu projektów dofinansowanych ze środków unijnych nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z czym VAT stanie się kosztem kwalifikowanym, który podlega refundacji z funduszów unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Treść cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 8 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako uczestnik Lokalnej Grupy Rybackiej, powstałej w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", będzie pozyskiwał środki na projekty dotyczące m.in. wyposażenia Społecznej Straży Rybackiej (zakup sprzętu, wyposażenia osobistego oraz budowa bazy służącej do przechowywania tego sprzętu), poprawy dostępu do wód publicznych poprzez wybudowanie pomostów i stanic wędkarskich, popularyzacji wędkarstwa jako formy spędzania wolnego czasu poprzez organizowanie na terenie LGR zawodów wędkarskich oraz obozów wędkarskich dla młodzieży ze szkółek wędkarskich, organizacji konferencji, badań naukowych akwenów wodnych i ekosystemów celem utrzymania, rozwoju w środowisku wodnym zagrożonych gatunków ryb. Wnioskodawca nie jest "płatnikiem" VAT w związku ze zwolnieniem podmiotowym wynikającym z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy, korzystającemu ze zwolnienia podmiotowego od podatku, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile realizowane projekty nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jej realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl