ITPP1/443-461/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-461/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu materiałami budowlanymi. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Kontrahenci Spółki w bieżącym roku wystawili jej noty uznaniowe z tytułu premii pieniężnych (bonusu). Podstawą wystawienia not uznaniowych są umowy podpisane z dostawcami Spółki.

Z zawartych umów wynika, iż:

1.

w celu stałego podnoszenia poziomu sprzedaży, a co się z tym wiąże wielkości realizowanych przez strony wzajemnych obrotów handlowych, dostawca przyznaje odbiorcy prawo do kwartalnych premii pieniężnych rozliczanych na koniec każdego kwartału kalendarzowego. W załączniku do umowy określono pułap zakupu towarów w określonym czasie, upoważniający do otrzymania 6% premii pieniężnej;

2.

odbiorca zobowiązuje się do zakupu od dostawcy określonych produktów o odpowiedniej wartości netto, po upustach. Za wykonanie planu zakupu tych produktów o odpowiedniej wartości netto dostawca zobowiązuje się do wypłaty na rzecz kontrahenta premii pieniężnej. Warunkiem przyznania premii są terminowe płatności na rzecz dostawcy za zakupione produkty oraz wykonanie planu zakupu określonych produktów. Dodatkowym warunkiem przyznania premii jest posiadanie przez odbiorcę w okresie obowiązywania niniejszego porozumienia produktów określonych w stałej ofercie. Określono pułap zakupów określonych towarów upoważniający do przyznania premii pieniężnych;

3.

bonus kwartalny będzie obliczony w oparciu o obrót kwartalny netto pomniejszony o skonta finansowe i wszelkie inne należne rabaty i upusty: bonus kwartalny x%. Bonus kwartalny będzie wypłacany pod postacią noty uznaniowej na początku miesiąca następującego po zamknięciu kwartału. W przypadku nieuregulowanych lub opóźnionych płatności ze strony kupującego, sprzedający rezerwuje sobie prawo do niewypłacenia bonusu.

Otrzymywane premie nie są związane z konkretną dostawą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy noty uznaniowe wystawione przez dostawców Spółki dokumentujące przyznanie premii pieniężnej (bonusu) należy traktować jako świadczenie usług i rozliczyć fakturą przyjmując za podstawę opodatkowania należność, na którą została wystawiona nota uznaniowa, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy stosując się do stanowiska Ministerstwa Finansów wyrażonego w piśmie PP3-812-1222/2004/AP/4026 (pomimo pojawiających się wyroków sądów i interpretacji prawa podatkowego uznających przyznanie premii pieniężnych jako czynność nie podlegającą ustawie o podatku od towarów i usług) powyższą czynność należy opodatkować oraz udokumentować fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

W związku z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że w przypadku kiedy premie pieniężne, które wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub za zrealizowane dostawy i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umów o współpracy otrzymywać będzie premie pieniężne za dokonanie przez nią, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał), określonej wartości zakupu towarów handlowych od dostawcy oraz dokonywanie terminowych płatności.

W tym przypadku wskazać należy, że działania Spółki, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego wynagrodzenia.

Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Takie działanie należy odpowiednio udokumentować.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wymienione przepisy wskazują, iż otrzymujący wynagrodzenie jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl