ITPP1/443-46/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-46/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 11 marca do 8 kwietnia 2011 r. przeprowadzono u Pana kontrolę podatkową, w wyniku której został Pan zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług za okres od października 2008 r. do grudnia 2010 r. Podczas kontroli ustalono, iż w latach 2008-2010 prowadził Pan niezgłoszoną działalność gospodarczą. Działalność ta opierała się na sprzedaży za pośrednictwem portali internetowych (allegro), rzeczy używanych, głównie sprzętu audio przywiezionego z zagranicy. Złożył Pan za ten okres deklaracje VAT-7, regulując jednocześnie wszystkie sprawy finansowe, wynikające z przeprowadzonej kontroli. Od 4 kwietnia 2011 r. zarejestrował Pan działalność gospodarczą, natomiast 14 kwietnia 2011 r., składając druk VAT-R, zarejestrował się Pan jako podatnik VAT. Podczas rejestracji firmy oraz konsultacji z osobami prowadzącymi kontrolę, ustalono, iż Pana działalność musi zostać opodatkowana podatkiem VAT, ponieważ status podatnika (ustalenia kontroli) nabył Pan już w październiku 2008 r. Z uwagi na fakt, iż w 2011 r. nie przekroczył Pan obrotu 150.000 zł, to od 1 stycznia 2012 r. chciałby Pan zrezygnować z opodatkowania VAT. W związku z rezygnacją z podatku VAT, podczas składania dokumentów VAT-R, ze strony urzędu pojawiły się wątpliwości, czy jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., czy też od 14 kwietnia 2011 r.

Po przedstawieniu zaistniałej u Pana sytuacji, konsultant Krajowej Informacji Podatkowej poinformował Pana, że jeśli forma Pana działalności, zgodnie z ustawą może być zwolniona z podatku VAT, a obroty z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczyły w 2011 r. - 150.000 zł, to może Pan "zrezygnować z opodatkowania VAT", gdyż jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., pomimo, iż nie złożył Pan zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Dokument VAT-R został przyjęty przez urząd, ale poproszono Pana by wystąpił o pisemną analizę Pana sytuacji, w celu przedstawienia tego dokumentu w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji, może Pan zrezygnować z podatku VAT, jeśli płaci Pan VAT od października 2008 r. i jest Pan tzw. "VAT-owcem", który to fakt został ustalony podczas przeprowadzonej kontroli, która obejmowała lata 2008-2010.

Pana zdaniem, z uwagi na fakt, iż w 2011 r. Pana obrót nie przekroczył 150.000 zł i płaci Pan podatek VAT od października 2008 r., może Pan od 1 stycznia 2012 r. wybrać zwolnienie z podatku VAT. W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono jednoznacznie, iż jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., wskutek czego złożył Pan deklaracje VAT-7 za okres październik 2008 r. - grudzień 2010 r. i poniósł Pan wszelkie związane z tym konsekwencje. Podczas rejestracji działalności, został Pan poinformowany, że z uwagi na poprzednie lata 2008-2010 musi Pan zostać na "zasadach ogólnych oraz podatku VAT" w 2011 r., pomimo, iż forma prowadzonej przez Pana działalności, zgodnie z ustawą może być zwolniona od podatku VAT i mógłby Pan rozliczać się z urzędem skarbowym na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (...)

Z kolei, zgodnie z art. 113 ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w wyniku przeprowadzonej w okresie od 11 marca do 8 kwietnia 2011 r. kontroli podatkowej ustalono, iż w latach 2008-2010 prowadził Pan niezgłoszoną działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży za pośrednictwem portali internetowych, rzeczy używanych, głównie sprzętu audio przywiezionego z zagranicy. Złożył Pan za ten okres deklaracje VAT-7, regulując jednocześnie wszystkie zobowiązania finansowe, wynikające z przeprowadzonej kontroli. Od 4 kwietnia 2011 r. zarejestrował Pan działalność gospodarczą, natomiast 14 kwietnia 2011 r., składając druk VAT-R, zarejestrował się jako podatnik VAT. W 2011 r. nie przekroczył Pan obrotu 150.000 zł, dlatego też chcąc skorzystać ponownie ze zwolnienia od 1 stycznia 2012 r., złożył Pan stosowne zgłoszenie na druku VAT-R.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro osiągnięty obrót nie przekroczył łącznie w roku 2011 kwoty 150.000 zł, a Pan - jak wskazano we wniosku - nie prowadzi działalności, która nie może być przedmiotem zwolnienia od podatku VAT, to od stycznia 2012 r. przysługuje Panu prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl