ITPP1/443-46/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-46/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku związanego z realizowaną inwestycją pod nazwą "Rewitalizacja strefy śródmiejskiej w części zlokalizowanej przy Jeziorze" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku związanego z realizowaną inwestycją pod nazwą "Rewitalizacja strefy śródmiejskiej w części zlokalizowanej przy Jeziorze".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto w związku z planowaną inwestycją pod nazwą "Rewitalizacja strefy śródmiejskiej w części zlokalizowanej przy Jeziorze" będzie ubiegać się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest przebudowa i modernizacja istniejącego układu dróg oraz infrastruktury technicznej z nimi związanej w strefie śródmiejskiej w części zlokalizowanej przy Jeziorze, a w szczególności:

a.

modernizacja istniejących dróg, chodników, parkingów i schodów w ww. części terenu,

b.

modernizacja kanalizacji ścieków opadowych nawierzchni ww. terenu do zaprojektowanego odrębnie układu odprowadzenia tych ścieków do urządzeń kanalizacyjnych - z odpowiednim uwzględnieniem spływów wód opadowych z połaci dachowych sąsiadujących budynków oraz obok położonych terenów zielonych,

c.

umocnienie części brzegu Jeziora (częściowa rozbiórka istniejącego nabrzeża i budowa nowego),

d.

modernizacja oświetlenia,

e.

wykonanie nawierzchni pod lokalizację skateparku,

Miasto w trakcie realizacji nie będzie zaliczało podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodu. Nakłady te będą księgowane według wartości brutto wystawionych rachunków. Zatem nie będzie miało możliwości odzyskania VAT-u z faktur dotyczących inwestycji. Do prowadzenia w imieniu Gminy ewidencji zakupów i sprzedaży dla celów podatku VAT oraz sporządzania deklaracji VAT-7 za dany miesiąc i przedkładania w Urzędzie Miasta na dzień przed ustawowym terminem płatności podatku VAT zobowiązany jest "Z" Sp. z o.o. W deklaracji Miasto ujmuje jedynie podatek VAT należny i naliczony - związany z zarządzanym przez Spółkę mieniem komunalnym (lokale mieszkalne i użytkowe). Podatek VAT naliczany jest od wieczystego użytkowania, dzierżawy gruntu, sprzedaży mienia komunalnego. Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie zasad określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z powstałej inwestycji nie będzie uzyskiwać przychodów, a także po zrealizowaniu projektu nie będzie zawierało umów cywilnoprawnych. § 6 ust. 1 Statutu Miasta określa, że celem Gminy Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 1 ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomości, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, pkt 3 wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT, jeśli będzie brak czynności opodatkowanych i nie będzie zaliczało podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nabywane towary i usługi związane z planowaną inwestycją nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i nie będzie zaliczało podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów. Zatem Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT z uwagi na brak związku realizowanej inwestycji z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl