ITPP1/443-454b/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-454b/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 5 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.), oraz jego uzupełnieniu z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) i z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania przy sprzedaży nieruchomości zabudowanych powstałych w wyniku wydzielenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 31 lipca i 19 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania przy sprzedaży nieruchomości zabudowanych powstałych w wyniku wydzielenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką, której jedynym właścicielem jest Gmina. Spółka zajmuje się między innymi zarządzaniem nieruchomościami na zlecenie, sprzedażą ciepła oraz usługami remontowo - budowlanymi. Spółka otrzymała w lipcu 2006 r. aport wniesiony przez Gminę w postaci składników majątkowych tj. własności nieruchomości m.in.: własności zabudowanej nieruchomości o powierzchni 0,2897 ha. Na działce tej znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny, dwa budynki niemieszkalne oraz wyremontowane przez Wnioskodawcę wiaty garażowe. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać podziału działki na odrębne nieruchomości poprzez wydzielenie:

* działki z boksami garażowymi w ilości 18 sztuk,

* działki pod 1 budynek mieszkalny,

* działki pod 1 altanę śmietnika,

* działki pod 2 lokale użytkowe,

* działki pod 1 drogę wewnętrzną (do sprzedaży w częściach ułamkowych na rzecz właścicieli ww nieruchomości).

Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu dopuszcza taki podział i planowane funkcje powstałych nieruchomości. Spółka zamierza sprzedać wszystkie powstałe z podziału nieruchomości, za wyjątkiem działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym i altaną śmietnikową oraz przysługującego Spółce udziału w drodze wewnętrznej (według stosunku powierzchni). W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 lipca 2009 r. wskazano, iż kapitalny remont boksów garażowych stanowił ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a wydatki na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej boksów. Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. wskazano, iż droga wewnętrzna jest utwardzona bloczkami betonowymi i jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego. Spółka nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie tej nieruchomości tj. utwardzonej drogi wewnętrznej. Budowla została wybudowana jeszcze przed 2006 r. (przed otrzymaniem jej przez Spółkę w drodze aportu), a zatem od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości powstałych w wyniku podziału, wydzielonych jako boksy garażowe należy naliczyć stawkę podstawową.

2.

Czy przy sprzedaży wydzielonych dwóch działek z budynkami niemieszkalnymi należy zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

3.

Czy sprzedaż w częściach ułamkowych drogi wewnętrznej na rzecz przyszłych właścicieli należy opodatkować stawką 22%.

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż wyodrębnionych działek z boksami garażowymi, podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%, ponieważ Wnioskodawca ponosił wydatki na kapitalny remont boksów garażowych, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dlatego, że służyły czynnościom opodatkowanym - świadczeniu usług najmu. W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż dwóch działek zabudowanych lokalami niemieszkalnymi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskał budynki w formie aportu i od tego czasu nie były one ulepszane w znaczeniu ustawy o podatku dochodowym. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza, iż może zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą przed dniem dostawy zgodne oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, że wybiorą opodatkowanie dostawy budynku. W kwestii sprzedaży części ułamkowych drogi wewnętrznej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dostawa powinna podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa m.in. art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

Natomiast w świetle art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Oznacza to, ze drogi dojazdowe trwale związane z gruntem należy uznać za towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W oparciu zaś o art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie zaś z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 7a powołanej ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ustępem 11 tego artykułu oświadczenie o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy:

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków mającym, prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży będą wydzielone nieruchomości gruntowe, na których posadowione są budynki i budowle. Jak słusznie stwierdził Wnioskodawca, w odniesieniu do sprzedaży działek zabudowanych boksami garażowymi zastosowanie będzie miała stawka podstawowa, gdyż Wnioskodawca nie spełnia warunku określonego zarówno w art. 43 ust. 1 pkt 10 jak i 10a powołanej ustawy do zastosowania zwolnienia (nakłady na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej i z tego tytułu służyło prawo do odliczenia podatku naliczonego). W odniesieniu zaś do sprzedaży dwóch działek zabudowanych lokalami niemieszkalnymi, zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, uprawniający do zastosowania zwolnienia z opodatkowania (dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata), chyba że, jak wskazał Wnioskodawca - przy sprzedaży wybierze opcję opodatkowania dostawy. Z kolei przy sprzedaży udziału w nieruchomości zabudowanej drogą wewnętrzną stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe, gdyż dostawa ta może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (droga wewnętrzna będąca budowlą w rozumieniu prawa budowlanego nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej budowli upłynął okres dłuższy niż dwa lata), chyba że Wnioskodawca wybierze opcję opodatkowania określoną w art. 43 ust. 10 powołanej ustawy. Dodatkowo wskazuje się, iż zastosowanie stawki podstawowej bądź zwolnienia od podatku przy dostawie wskazanych nieruchomości odnosiło się będzie do budynków i budowli oraz gruntów, na których są one posadowione, zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz" po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl