ITPP1/443-452b/14/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-452b/14/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z wyposażeniem lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z wyposażeniem lokali mieszkalnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Grupa Kapitałowa prowadzi działalność deweloperską na rynku polskim. Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym działalności Grupy do poszczególnych inwestycji powołane zostają spółki celowe m.in. Spółka (Wnioskodawca), które odpowiadają za ich realizację. W ramach aktualnie prowadzonych inwestycji, Wnioskodawca zamierza sprzedawać m.in. lokale mieszkalne, które w myśl przepisów ustawy o VAT zaliczane są do obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym przez co ich dostawa, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c podlega opodatkowaniu stawką 8% VAT. W celu sprawnego przeprowadzenia inwestycji, Wnioskodawca pozyskał finansowanie, którego koszt (m.in. prowizje, płacone odsetki) stanowi jeden z głównych elementów obciążających wynik Wnioskodawcy i znacząco wpływa na opłacalność całego przedsięwzięcia. Zatem w interesie Wnioskodawcy leży jak najszybsza spłata uzyskanego finansowania aby koszty związane z jego obsługą nie wpływały negatywnie na zwrot z inwestycji. W konsekwencji, w celu zwiększenia rentowności prowadzonego projektu oraz ograniczenia ryzyka utraty płynności finansowej kluczowa dla Wnioskodawcy jest jak najszybsza sprzedaż lokali mieszkalnych w wybudowanych przez niego budynkach. Z tego powodu Wnioskodawca stara się w jak największym stopniu dopasować swoją ofertę do oczekiwań klientów i ich możliwości finansowych. W konsekwencji, w ofercie Wnioskodawcy będą znajdować się zarówno mieszkania w stanie deweloperskim (bez wykończenia i wyposażenia) jak i mieszkania wykończone (w standardzie preferowanym przez klienta, w zależności od jego potrzeb i możliwości finansowych - możliwe różne pakiety wykończeniowe). W ramach wykończenia lokali mieszkalnych, Wnioskodawca oferować będzie w szczególności malowanie pomieszczeń, ułożenie podłóg, zamontowanie drzwi wewnętrznych, wykończenie łazienek (położenie glazury, terakoty, armatury i tzw. biały montaż), kuchni (zlewozmywak i bateria), instalację oświetlenia trwale związanego z bryłą lokalu etc.

Dodatkowo, w celu dalszego uatrakcyjnienia oferty i wyróżnienia jej na rynku, w odniesieniu do lokali wykończonych, Wnioskodawca planuje wprowadzenie do sprzedaży lokali wykończonych mieszkalnych wraz z wyposażeniem. Klient będzie miał wpływ na zakres i standard wyposażenia, które będzie realizowane według uzgodnionych z nim wcześniej wymagań.

Wyjątkowo tylko w przypadku lokali pokazowych klient nie będzie miał wpływu na zakres i standard wyposażenia, gdyż będą on wcześniej zdefiniowany przez Wnioskodawcę. Zmianie w ofercie towarzyszyć będzie kampania marketingowa mająca na celu zachęcenie klientów do nabywania lokali mieszkalnych od Wnioskodawcy. Jednym z elementów planowanej strategii marketingowej Wnioskodawcy będzie możliwość nabycia przez klientów wyposażenia mieszkania po preferencyjnej cenie (np. za 1 zł netto).

Wyposażenia mieszkań będzie obejmować elementy trwale związane z bryłą lokalu, takie jak: trwała zabudowa kuchenna wraz ze sprzętem AGD, zabudowa garderobiana, trwale zamontowane meble łazienkowe, pralka, suszarka, itp. Sporadycznie w skład takiego wyposażenia mogą wchodzić również m.in. meble pokojowe, tj. kanapa, łóżko, regały, szafy wolnostojące, oświetlenie itp.

Wnioskodawca zaznaczył, że ostateczna cena za wykończenie i wyposażenie mieszkania może różnić się w zależności od m.in. wybranego przez klienta standardu. Dodatkowo, w celu zaspokojenia indywidualnych potrzeb klientów, oferowane przez Wnioskodawcę wyposażenie oraz wykończenie mieszkania może w poszczególnych przypadkach różnić się od siebie.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że z promocji będą mogli skorzystać jedynie klienci, którzy spełnią określone w regulaminie warunki. Promocja jest realizowana przez wnioskodawcę i dla jej realizacji Spółka nie otrzymuje jakichkolwiek dotacji, subwencji czy dopłat. Jednocześnie, sprzedaż odbędzie się po obniżonej z uwagi na promocję cenie, co oznacza, iż z tytułu sprzedaży Spółka otrzyma jedynie cenę ustaloną z nabywcą. Klienci uprawnieni do korzystania z promocji nie będą podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z wyposażeniem lokali mieszkalnych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu towarów/usług związanych z wykonaniem wyposażenia a lokali mieszkalnych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego przysługiwać będzie mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje zasadniczo prawo od obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie i z zastrzeżeniami przepisów ustawy o VAT. Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, o ile spełniona jest przesłanka związku dokonanych zakupów z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy, oczywistym jest, że w opisanej w zdarzeniu przyszłym sytuacji Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi w celu ich sprzedaży swoim klientom, a więc wykonania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W opinii Wnioskodawcy, bez znaczenia pozostaje fakt, iż w danej sytuacji wyposażenie i wykończenie mieszkania zostanie przez Wnioskodawcę sprzedane po cenie promocyjnej.

Wnioskodawca podkreślił również, że stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z dnia 6 maja 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-230/11/CzP, w którym organ podatkowy stwierdził, że: "ustawa o VAT nie przewiduje bowiem regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych. W konsekwencji powyższego, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów nabywanych w celu ich dalszej odsprzedaży tj. wykorzystania do czynności opodatkowanych".

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z wykonaniem wyposażenia i wykończenia lokali mieszkalnych, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - nabywane przez Spółkę towary/usługi dotyczące wyposażenia lokali mieszkalnych mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, to na podstawie - art. 86 ust. 1 ustawy Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności ograniczających to prawo, określonych w art. 88 ustawy.Zaznaczyć należy, że w przedmiotowej interpretacji przedmiotem rozstrzygnięcia organu nie było zaakceptowanie ceny sprzedaży wyposażenia lokali mieszkalnych, bowiem w tej kwestii zostało wydane oddzielne rozstrzygnięcie znak: ITPP1/443-452a/14/MS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl