ITPP1/443-452/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-452/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahenta za świadczone usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahenta za świadczone usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła z kontrahentem umowę w zakresie organizacji promocji jej produktów. W ramach tej umowy kontrahent świadczy usługi promocyjne dotyczące tychże produktów poprzez:

* rozdawanie plakatów, ulotek, katalogów i organizowanie prezentacji produktów

,

* przygotowywanie i druk materiałów reklamowych

,

* prowadzenie szkoleń i instruktażu personelu handlowego o realizowanych promocjach

.

Jednocześnie kontrahent jest nabywcą towarów handlowych i wyrobów Wnioskodawcy. Za świadczone usługi Spółka wypłaca wynagrodzenie w wysokości 10% wartości netto sprzedaży. W związku z powyższym usługodawca wystawia fakturę VAT za świadczone przez siebie usługi. Natomiast Wnioskodawca wystawia faktury VAT za sprzedane towary. Zapłata za usługę promocji nastąpi poprzez kompensatę wzajemnych wierzytelności wynikających z powyższych faktur. Do wystawionej faktury VAT zgodnie z umową usługodawca ma obowiązek załączyć specyfikację świadczonych usług, których wykonanie potwierdza podpisem osoby upoważnionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT wynikający z faktury wystawionej przez usługodawcę za świadczone usługi promocyjne jest podatkiem naliczonym, który Spółka może odliczyć od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu między innymi nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym podatek naliczony w fakturach wystawionych przez kontrahenta za usługi promocyjne będzie dla Wnioskodawcy stanowił kwotę podatku do odliczenia. Zdaniem Spółki w przedmiotowym przypadku nie ma podstaw do stwierdzenia, ze faktura za usługi marketingowe jest fakturą za tzw. premię pieniężną wypłacaną za określonej ilości zakup towaru. Z premią pieniężną świadczone przez kontrahenta usługi mają jedną podobną cechę, a mianowicie: wysokość wynagrodzenia jest ustalona nie kwotowo ale procentowo (procent od sprzedaży). Ponadto zdaniem Spółki wyjaśnienie Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom nie dotyczy usług świadczonych przez przedmiotowego kontrahenta Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym. W piśmie tym wskazano bowiem różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom, a w przypadku Wnioskodawcy to kontrahent świadczy różne usługi na jego rzecz i nie towarzyszy tej czynności wypłata premii lecz wynagrodzenie za konkretną usługę. Wnioskodawca zgadza się z poglądem przedstawionym w wymienionym piśmie, a mianowicie, iż "różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat." W związku z powyższym Spółka twierdzi, że podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez usługodawcę za usługi promocyjne będzie dla niej kwotą podatku do odliczenia i nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, zawarła z kontrahentem umowę, na mocy której otrzymuje on wynagrodzenie w wysokości 10% wartości netto sprzedaży, za świadczenie usług promocyjnych produktów Spółki, polegających m.in. na rozdawaniu plakatów, ulotek, katalogów, prezentacji produktów oraz przygotowywaniu i druku materiałów reklamowych a także prowadzeniu szkoleń i instruktażu personelu handlowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że tak określone czynności stanowią świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, jak wynika z treści złożonego wniosku, wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup od kontrahenta przedmiotowych usług, które mają na celu zwiększenie obrotu towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, są związane z jego działalnością opodatkowaną.

Zatem, mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych przez kontrahenta świadczącego przedmiotowe usługi promocyjne w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, o ile nie zachodzą inne ograniczenia zawarte w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl