ITPP1/443-45/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-45/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wyznaczyła do sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość rolną o powierzchni 4,1800 ha z obrębu K., która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość ta przeznaczona jest pod produkcję ogrodniczą w postaci uprawy (produkcji) warzyw w tunelach foliowych, szklarniach, inspektach oraz produkcję kwiatów. Dla wskazanej działki została wydana decyzja o ustaleniu warunków zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyznaczona do sprzedaży cała nieruchomość rolna powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług jako przeznaczona na produkcję warzywniczą i uprawy czyli na cele rolnicze.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży nieruchomości rolnej na działalność rolniczą (a taką jest m.in. ogrodnictwo) zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc do ceny ustalonej w przetargu nie powinien być doliczany podatek od towarów i usług. Wnioskodawca podkreśla, iż nie wyłącza stosowania ww. przepisu okoliczność, że na nieruchomości rolnej prowadzona będzie nie tylko produkcja ściśle ogrodnicza (nasadzenia) ale również posadowiony zostanie na niej niezbędny dla działalności ogrodniczej budynek magazynowo-administracyjno-socjalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z cytowanego przepisu wynika, że zwolnienie od opodatkowania jest uzależnione od rodzaju przeznaczenia zbywanego gruntu.

Istotne zatem w rozstrzygnięciu tego zagadnienia jest ustalenie przeznaczenia sprzedawanego gruntu (czy grunt podlegający zbyciu jest przeznaczony pod zabudowę, czy też na inne cele). Sprzedaż niezabudowanych gruntów na cele inne niż pod zabudowę korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na mocy cytowanego wcześniej przepisu, natomiast każda inna sprzedaż tych terenów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość gruntowa nieobjęta planem zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie jednak Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, działka stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę polegającą na "budowie zespołu szklarni, obiektu magazynowo-administracyjno-socjalnego oraz lokalizacji szkółki ogrodniczej wraz z urządzeniami budowlanymi".

Biorąc powyższe pod uwagę, a w szczególności to, iż o prawie do zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług decyduje przeznaczenie gruntu a nie rodzaj działalności gospodarczej na nim prowadzonej, stwierdzić należy, iż sprzedaż nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl