ITPP1/443-447/08/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-447/08/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług obowiązującej przy świadczeniu usług czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej na sieciach będących własnością Spółki oraz sieciach niestanowiących jej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej na odrębne zlecenia polegające na przywróceniu drożności kanalizacji sanitarnej. Usługi te są wykonywane:

1.

na sieciach kanalizacyjnych będących własnością Spółki; usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.01.11-00.00 i są opodatkowane stawką 7%,

2.

na sieciach kanalizacyjnych niestanowiących własności Spółki ani też niebędących w Jej zarządzaniu; usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.21.41 00.00 i są opodatkowane stawką 22%.

Istotą rozgraniczenia powyższych usług jest forma własności sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w sposób prawidłowy nalicza podatek VAT należny w wysokości 7% i 22% od usług czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej, kierując się formą własności sieci kanalizacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sposób prawidłowy nalicza podatek VAT należny w wysokości 7% oraz 22% od usług czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - art. 8 ust. 3.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 153 wskazanego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 90.0 jako usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne pokrewne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej, będące własnością Spółki, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.01.11-00.00 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. Oprócz tego, jak wskazano Spółka świadczy tożsame usługi na sieciach kanalizacji sanitarnej nienależących do Spółki dla których usługi klasyfikuje wg PKWiU w grupowaniu 45.21.41-00.00 - roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacji, włączając prace pomocnicze.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż o ile przedmiotem świadczenia są usługi sklasyfikowane we wskazanym grupowaniu statystycznym PKWiU 90.01.11-00-00, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 7% jako wymienione w pozycji 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast usługi zaliczone przez Spółkę do grupowania PKWiU 45.21.41-00.00 nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych jako zwolnione oraz korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego podlegają one opodatkowaniu według stawki podstawowej 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Możliwość obniżenia stawki podatkowej nie jest związana z formą własności sieci kanalizacyjnej, lecz tylko i wyłącznie ze świadczeniem określonych usług.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja udzielona jest przy założeniu, że świadczone usługi są sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym wskazanym przez Wnioskodawcę. Należy bowiem zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl