ITPP1/443-446/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-446/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r., (data wpływu 28 marca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera z konsumentem umowy o świadczenie usług elektronicznych, których przedmiotem jest zapewnienie dostępu do serwerów sieci komputerowej. Umowy te są zawierane drogą elektroniczną w trybie zgodnym z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Składający zamówienie konsumenci podają swoje dane osobowe (wypełniając odpowiedni formularz elektroniczny) oraz potwierdzają autentyczność używanego adresu e-mail. Przyjmowanie przez Spółkę oferty zawarcia umów składanych przez konsumentów odbywa się w sposób zautomatyzowany, dzięki wykorzystaniu odpowiedniego skryptu informatycznego zamieszczonego na witrynie internetowej Spółki. Po opłaceniu przez konsumenta usługi, Spółka aktywuje zamówioną przez niego usługę oraz dokumentuje dokonanie sprzedaży paragonem fiskalnym. W przypadku gdy konsument zażąda wystawienia dla niego faktury VAT, Spółka zwraca się do niego o podanie niezbędnych do tego danych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak powinna zachować się Spółka w przypadku, gdy dane osobowe wskazane przez konsumenta żądającego wystawienia faktury VAT za opłaconą i aktywowaną usługę, są ewidentnie fałszywe (np. jest to ciąg przypadkowych liter, Myszka Mickey), zaś konsument pomimo wezwania przez Spółkę nie dokonuje korekt osobowych przed upływem 7 dni od momentu zgłoszenia żądania wystawienia faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ostatecznie w dniu 13 czerwca 2011 r., w przypadku zaistnienia opisanej sytuacji, Spółka nie powinna wystawiać faktury VAT, do momentu otrzymania od konsumenta jego poprawnych danych osobowych. Wystawienie faktury VAT na ewidentnie fałszywe dane (takie jak np. Myszka Mickey), powodowałoby naruszenie postanowień art. 62 ustawy - Kodeks karny skarbowy, który to przepis zabrania oraz penalizuje wystawienie w sposób wadliwy lub nierzetelny faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązane wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 3 ustawy, powyższy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktur.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych został zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad dotyczących wystawiania faktur, danych które powinny zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTRA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta rożni się od daty sprzedaży również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera z konsumentem umowy o świadczenie usług elektronicznych, których przedmiotem jest zapewnienie dostępu do serwerów sieci komputerowej. Po opłaceniu przez konsumenta usługi, Spółka aktywuje zamówioną przez niego usługę oraz dokumentuje dokonanie sprzedaży paragonem fiskalnym. W przypadku, gdy konsument zażąda wystawienia dla niego faktury VAT, Spółka zwraca się do niego o podanie niezbędnych do tego danych, które w niektórych przypadkach ewidentnie są nieprawdziwe (np. Myszka Mickey).

Mając na uwadze powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury, która powinna m.in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej. Wskazane dane mają na celu identyfikację w sposób prawidłowy i rzetelny stron transakcji gospodarczej.

A zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż o ile faktycznie Spółka posiada wiedzę, że dane przedstawione przez kontrahenta niezbędne do wystawienia faktury są nieprawdziwe, to prawidłowym jest postępowanie Spółki, polegające na niewystawieniu (wstrzymaniu wystawienia) faktury, do chwili wskazania prawidłowych danych przez kontrahenta.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl