ITPP1/443-441/13/JJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy małej infrastruktury turystycznej wraz z budową dróg dojazdowych, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-441/13/JJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy małej infrastruktury turystycznej wraz z budową dróg dojazdowych, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt. Głównym celem projektu jest wzmocnienie konkurencyjności i utrzymania atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa w miejscowości przez budowę małej infrastruktury turystycznej wraz z budową dróg dojazdowych do tego obszaru. Inwestycja ma przyczynić się do zagospodarowania terenu pod rekreację i turystykę a jednocześnie stać się miejscem atrakcyjnym dla wędkarzy, dzięki remontowi zbiornika wodnego. Realizacja przedsięwzięcia ma także zapewnić utrzymanie atrakcyjności środowiska dla zaspakajania aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia z zachowaniem możliwości zaspakajania tych samych aspiracji poprzez pokolenia przyszłe. Operacja obejmuje też budowę ciągu pieszo-jezdnego do zagospodarowanego obszaru, co przyczynia się do powstania nowych ciekawych miejsc turystycznych i zwiększenia możliwości rozwoju turystyki w miejscowości. Ustawienie tablic informacyjnych ma na celu promocję Programu Operacyjnego i obszaru./......... W ramach przedmiotowego projektu przewiduje się:

1.

remont zbiornika wodnego (stawu) jego oczyszczenie i zabezpieczenie poprzez odmulenie dna zbiornika oraz wykonanie umocnienia brzegów zbiornika, a także remont urządzeń hydrotechnicznych,

2.

wykonanie elementów małej infrastruktury - miejsce na ognisko, "ławostół", tablice informacyjne, ławki, kosze na śmieci, stojak na rowery,

3.

wykonanie pomostu drewnianego wraz z kładką drewnianą z bali drewnianych,

4.

wykonanie wiaty drewnianej,

5.

wykonanie schodów terenowych,

6.

wykonanie ciągu pieszo-jezdnego z kostki "polbruk",

7.

wykonanie odwodnienia drogi poprzez wykonanie kolektora kanalizacji deszczowej,

8.

wykonanie oświetlenia drogi dojazdowej,

9.

usługa nadzoru inwestorskiego obejmuje pełnienie funkcji inspektorów nadzoru na realizacją robót budowlanych,

10.

wykonanie studium wykonalności.

Na powyższe zadanie Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołóstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", gdzie niezbędne jest przedstawienie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Karlino jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Zdaniem Gminy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ww. zadanie nie jest związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl