ITPP1/443-44/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-44/11/JJ

Rodzaj dokumentu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Sygnatura

ITPP1/443-44/11/JJ

Data

2011.03.29

Autor

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat

Podatek od towarów i usług -> Zakres opodatkowania -> Przepisy ogólne -> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług -> Zakres opodatkowania -> Dostawa towarów i świadczenie usług -> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług -> Wysokość opodatkowania -> Stawki -> Stawki podatku

Słowa kluczowe

stawka preferencyjna

stawki podatku

świadczenie usług

usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych

Istota interpretacji

Czy w odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca prawidłowo identyfikuje stawkę podatku, na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, w wysokości obniżonej, t.j. od dnia 1 stycznia 2011 r., 8%?

Wniosek ORD-IN 2 MB

IINTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu do organu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu sali sportowej oraz usług rekreacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu sali sportowej oraz usług rekreacyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, będący podatnikiem VAT czynnym, świadczy usługi wynajmu sali sportowej, polegające na udostępnieniu obiektu, którego jest właścicielem, na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. biletu wstępu, karnetu), klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich uczniów, pracowników, członków. Świadczone usługi są sklasyfikowane w PKWiU 2008 w grupowaniu 93.11.10.0 - "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż biletów wstępu w celu korzystania z usług rekreacyjnych, dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą. Bilety wstępu są sprzedawane na wejście na następujące obiekty: siłownia, jacuzzi, fitness, sauna, joga.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca prawidłowo identyfikuje stawkę podatku, na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, w wysokości obniżonej, t.j. od dnia 1 stycznia 2011 r., 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy wynajem sali sportowej, polegający na udostępnieniu obiektu, po wykupieniu wstępu (np. biletu wstępu, karnetu) klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich uczniów, pracowników i członków, w celu wykorzystania obiektu zgodnie z jego charakterem (PKWiU 2008 "93.11.10.0 usługi związane z działalnością obiektów sportowych") jest opodatkowany stawką VAT 8%, na podstawie poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy oraz art. 146a pkt 2 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy oraz art. 146a pkt 2 do ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż biletów wstępu dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą, w celu korzystania z usług rekreacyjnych, na siłownię, jacuzzi, saunę oraz jogę jest również opodatkowany stawką VAT 8%.

Wnioskodawca na poparcie swojego stanowiska powołuje się na wydane już interpretacje podatkowe w analogicznych sprawach, a mianowicie interpretacje indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 maja 2010 r., sygnatura IBPP1/443-179/10/AW oraz interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 marca 2009 r., sygnatura IBPP1/443-238/09/ES. Interpretacje powyższe zostały wydane w indywidualnych sprawach, ale w analogicznych stanach faktycznych. Z dniem 1 stycznia 2011 r. zmieniła się klasyfikacja PKWiU, jednakże sens tej klasyfikacji nie zmienił się. W interpretacji z dnia 16 marca 2009 r. podatnik podaje klasyfikację PKWiU 92.61.10-00.00 "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych" co odpowiada obecnie obowiązującej klasyfikacji PKWiU 2008 - 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". W ww. interpretacji z dnia 31 maja 2010 r. podatnik podaje klasyfikację PKWiU 92.61 "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych" i 92.72 "usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu".

Wnioskodawca wskazuje, iż klasyfikacja PKWiU stosowana w roku 2010 o symbolu 92.72 to: "usługi rekreacyjne pozostałe". Od dnia 1 stycznia 2011 r. nie ma znaczenia klasyfikacja PKWiU, istotna jest nazwa usługi co zostało uregulowane przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 wymienione zostały "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Natomiast w poz. 186 ww. załącznika wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi, polegające na wynajmowaniu sali sportowej (po wykupieniu wstępu, np. biletu wstępu, karnetu) klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym, które - jak wskazano we wniosku - są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi rekreacyjne, polegające na korzystaniu, po wykupieniu biletu wstępu, z siłowni, jacuzzi, sauny oraz zajęć fitness i jogi.

Analiza stan faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż dla usług dotyczących wynajmowana sali sportowej, zastosowanie znajdzie stawka VAT 8% - poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, natomiast usługi rekreacyjne, świadczone - jak wskazano - poprzez sprzedaż biletów wstępu na siłownię, jacuzzi, saunę oraz na zajęcia fitness i jogi są opodatkowane stawką VAT 8%, jako wymienione w poz. 186 tego załącznika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl