ITPP1/443-44/10/MN - Określenie stawki podatku VAT dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług w zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-44/10/MN Określenie stawki podatku VAT dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług w zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług z zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług z zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami. Taryfa na wodę opracowywana jest zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrywanie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 866). Wnioskodawca w taryfie określa cenę 1 m3 wody, odprowadzenia 1 m3 ścieków, opłatę abonamentową wraz z należnym podatkiem. Stosuje stawkę w wysokości 7% doliczaną do ceny 1 m3 wody i ścieków oraz stawkę 22% doliczaną do opłaty abonamentowej. Opłata abonamentowa kalkulowana jest zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, tzn. w oparciu o koszty wynagrodzeń i pochodnych wynagrodzeń inkasentów, osób dokonujących rozliczeń z odbiorcami usług oraz kosztów utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Ponadto Spółka wskazuje, iż opłata abonamentowa jest usługą za odczyt wodomierza, rozliczenie odbiorcy oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, dlatego też stawka za abonament wynosi 22%, a nie 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zasadnym i prawidłowym jest stosowanie stawki VAT w wysokości 22% w odniesieniu do opłaty abonamentowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując § 5 ww. rozporządzenia, taryfy dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają:

1.

ceny za 1 m3 dostarczonej wody, w rozliczeniach dokonywanych na podstawie odczytów wskazań wodomierzy,

2.

ceny za 1 m3 odprowadzanych ścieków, w rozliczeniach z odbiorcami za ilość odprowadzonych ścieków,

3.

stawki opłat abonamentowych,

stwierdzić należy, że opłaty abonamentowe dopuszczone przepisami o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy są składnikiem taryfy i stanowią integralną część odpłatności za świadczone usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi w zakresie rozprowadzania wody - poz. 138 Załącznika Nr 3 do ustawy oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów - poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 7%. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, można zakładać, że opłaty abonamentowe, stanowiące jeden z elementów należności za świadczone usługi w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków winny być opodatkowane stawką właściwą dla danej usługi, tj. 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl