ITPP1/443-439/13/TS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy boiska sportowego, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-439/13/TS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy boiska sportowego, finansowanej ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, dotyczącego budowy boisk sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, dotyczącego budowy boisk sportowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pod nazwą "B.". Głównym celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności rekreacyjno-sportowej wsi D. poprzez zapewnienie lepszego zaplecza sportowego (boiska poliuretanowego i trawiastego), a także zapewnienie dzieciom i młodzieży, jak również mieszkańcom odpowiednich warunków do zdrowego i aktywnego spędzenia wolnego czasu. Realizacja projektu przyczyni się do organizacji większej liczby imprez sportowo-rekreacyjnych. Efektem tego działania będzie integracja społeczności lokalnej poprzez wspólne uczestnictwo w tych imprezach. Ponadto mieszkańcy wsi uzyskają lepsze możliwości do rozwoju zainteresowań sportowych. W ramach przedmiotowego projektu przewiduje się wykonanie:

* boiska sportowego - roboty ziemne, podbudowa, nawierzchnia;

* urządzeń sportowych - montaż i regulację bramek do piłki nożnej, piłki ręcznej, koszykówki i siatkówki;

* siedzisk sportowych - dostawa i montaż trybuny;

* wyposażenia sportowego - piłki do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, minibramek do piłki nożnej, pachołków, worków na piłki, kosiarka do pielęgnacji boiska trawiastego.

Na powyższe zadanie Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, gdzie niezbędne jest przedstawienie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ ww. zadanie nie jest związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl