ITPP1/443-430/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-430/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku sprzedaży działki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę niezabudowaną, stanowiącą nieużytek o pow. 0,2000 ha. Działka ta położona jest w sąsiedztwie gruntów rolnych i zadrzewionych oraz zabudowy zagrodowej wsi. W skład działki wchodzą grunty oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki (N). Działka ma kształt pięcioboku, położona jest w niewielkim obniżeniu terenu i porośnięta jest roślinnością szuwarową. Działka stanowi pozostałość po stawie wiejskim. Dla terenu obejmującego ww. nieruchomość nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość położona jest w strefie rolniczo-osadniczej. Działka nie posiada dostępu do drogi publicznej. Przy jej sprzedaży zostanie ustanowiona służebność przejścia obciążająca działkę sąsiednią. Według operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego niekorzystne warunki wodno-glebowe praktycznie wykluczają lokalizację na działce obiektów budownictwa z uwagi na aktualny stan zagospodarowania (podmokły nieużytek).

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działki niezabudowanej stanowiącej nieużytek będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Nieruchomość gruntowa, która ma być przedmiotem dostawy spełnia pierwszy z określonych w ww. przepisie warunek - stanowi teren niezabudowany. Dla przedmiotowej nieruchomości gruntowej nie ustalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który jako prawo miejscowe ma decydujące znaczenie dla określenia, czy dany teren stanowi teren budowlany czy inny. Jednak w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przyporządkowano do strefy rolniczo-osadniczej. Niekorzystne warunki wodno-glebowe praktycznie wykluczają lokalizację na działce obiektów budowlanych a inny sposób zagospodarowania jest mocno ograniczony. Z uwagi na aktualny stan zagospodarowania (podmokły nieużytek), działka wymagała będzie znacznych nakładów na rekultywację. Dodatkowo zostanie ustanowiona służebność przejścia i przejazdu obciążającą działkę sąsiednią. W związku z powyższym dostawa przedmiotowej nieruchomości gruntowej jako nieużytku podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Przez dostawę rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei towar jest definiowany w art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy następująco: rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przytoczonych przepisów wynika więc, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i jako taka podlega opodatkowaniu.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Na gruncie przepisów podatkowych brak jest legalnej definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. W tej sytuacji należy odwołać się do wykładni literalnej wspomnianego przepisu, jak również do przepisów z innych gałęzi prawa, w tym w szczególności przepisów w zakresie prawa zagospodarowania przestrzennego i budowlanego dotyczących klasyfikacji i przeznaczenia gruntów.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał, że zamierza zbyć działkę niezabudowaną. W związku z powyższym stwierdzić należy, że spełniony zostanie pierwszy z dwóch warunków zwolnienia od podatku, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu do drugiego warunku zaznaczyć trzeba, że przedmiotowa działka położona jest na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zaś w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przyporządkowano do strefy rolniczo-osadniczej, a niekorzystne warunki wodno-glebowe praktycznie wykluczają lokalizację na działce obiektów budowlanych. Oznacza to, iż według niego, przedmiotowe działki nie są działkami budowlanymi i nie są przeznaczone pod zabudowę.

Zatem, o ile przedmiotowa działka w momencie sprzedaży nadal będzie stanowiła grunty inne niż budowlane bądź przeznaczone pod zabudowę, to ich dostawa będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Nadmienia się, że gdyby nastąpiła zmiana przeznaczenia przedmiotowych gruntów zastosowanie miałaby stawka 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl