ITPP1/443-425/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-425/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego na rzecz członka uprawnionego do spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego na rzecz członka uprawnionego do spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokale mieszkalne zostały wybudowane i zasiedlone po raz pierwszy w latach 1989-1992. Po dniu 1 maja 2004 r. dla tych lokali po raz kolejny ustanawiano spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, w wyniku wygaśnięcia prawa do lokalu poprzedniego użytkownika i ustanowienia go na rzecz następcy w zamian za spłatę długów, zamiany mieszkania komunalnego na spółdzielcze prawo do lokalu, nabycia spadku w postaci wkładu mieszkaniowego i roszczenia o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu wynikającego z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wniesione wkłady mieszkaniowe Spółdzielnia wykazała w deklaracji VAT-7 ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Obecnie członkowie, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu wystąpili do Spółdzielni o przeniesienie własności zajmowanego lokalu zgodnie z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (która obowiązuje od dnia 31 lipca 2007 r.), wpłacili nominalną kwotę umorzonego kredytu. Środki te Spółdzielnia obowiązana jest zwrócić w całości do budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przeniesienia odrębnej własności lokalu na rzecz członka uprawnionego do lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po raz drugi po 30 kwietnia 2004 r. w wyniku zamiany, przejęcia mieszkania za długi, nabycia spadku, przepisania na członka rodziny, należy naliczać podatek od towarów i usług i jaka ma być podstawa opodatkowania, jeżeli zgodnie z art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z tytułu przeniesienia własności lokalu członek spółdzielni wpłaca nominalną kwotę umorzenia kredytu, którą Spółdzielnia zwraca do budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie własności lokalu na rzecz członka posiadającego spółdzielcze lokatorskiego prawo do lokalu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia podkreśla, iż z uwagi na to, że zasiedlenie lokalu mieszkalnego nastąpiło w latach 1989-1992, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 29 ust. 8 cyt. ustawy, zgodnie z którym jeżeli spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowiono po dniu 30 kwietnia 2004 r. a przeniesienie własności tego lokalu dokonywane jest przed upływem 5 lat od ustanowienia - podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym, pomniejszona o kwotę podatku. W ocenie Spółdzielni w sprawie znajdzie zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność nie będzie objęta zakresem tej ustawy ponieważ pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. Ponadto Jednostka wskazuje, iż po ostatniej nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przepisy art. 29 pkt 8 dotyczące przekształcenia praw lokatorskich we własność odrębną nie mogą być zastosowane, ponieważ odnoszą się do treści przepisów uchylonych nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Przekształcenie prawa lokatorskiego w odrębną własność nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występuje kwota wpłaty będąca różnicą między wartością rynkową a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym. Obecnie, tj. od dnia 31 lipca 2007 r. spłacie podlega nominalna kwota umorzonego kredytu wynikająca z rozliczenia zadania inwestycyjnego, która to spłata nie jest objęta ustawą o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia powołuje się także na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1518/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Ze wskazanego przepisu wynika zatem, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod działania ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przeniesienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego na rzecz członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, którego zasiedlenie i pierwotne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle powyższego wskazać należy także, iż w związku z ww. przeniesieniem własności lokalu nie występuje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nadmienić należy jednakże, iż mimo podzielenia stanowiska Spółdzielni, iż ww. czynności nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, iż nie można zgodzić się z zawartym we wniosku poglądem, iż w związku z nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) obowiązującą od dnia 31 lipca 2007 r., przepis art. 29 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, nie może być stosowany, albowiem odnosi się do treści przepisów tej ustawy uchylonych mocą ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. Nr 125, po. 873) o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Niemniej jednak w niniejszej sprawie wskazany przepis nie ma zastosowania albowiem, jak wskazano powyżej, brak obowiązku podatkowego wynika z faktu ustanowienia po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokali i ich zasiedlenia przed dniem 1 maja 2004 r.

Końcowo zauważyć należy, iż powołany we wniosku wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 23 października 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1518/07, jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ zobowiązany jest bowiem traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądu podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Wnioskodawcy przedstawiona we wniosku są tożsame.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl