ITPP1/443-418b/09/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-418b/09/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu przez Gminę do spółki gminnej w postaci budynków, budowli lub ich części, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności wniesienia aportu przez Gminę do spółki gminnej w postaci budynków, budowli lub ich części, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wnosi do spółek gminnych, w formie wkładów niepieniężnych (aportów), nieruchomości. Część przedmiotowych nieruchomości w postaci budynków, budowli lub ich części została nabyta lub wybudowana przez Gminę wiele lat temu, tj. co najmniej przed dwoma laty, a następnie oddana w najem lub dzierżawę, w okresie dwóch lat poprzedzających wniesienie ich aportem. W stosunku do części nieruchomości przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego, a do części nie przysługiwało takie prawo, gdyż ich wybudowanie lub nabycie było dokonane pierwotnie na cele statutowe Gminy.

Pozostałą część nieruchomości, które będą wnoszone do spółki aportem, stanowią grunty i prawo użytkowania wieczystego gruntów. Z nabyciem tych gruntów nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż grunty te pochodzą z uwłaszczenia jednostek samorządu terytorialnego w okresie nieobowiązywania jeszcze formy podatku od wartości dodanej.

Zarówno Gmina, jak również spółki gminne, będące nabywcami nieruchomości, w wyniku ich aportu, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe rozpatrywane w niniejszej interpretacji dotyczy budynków i lokali przeznaczonych na cele użytkowe. Nieruchomości te były wynajmowane przez Gminę, co skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług. Nabycie lub wybudowanie tych nieruchomości wiązało się z prawem odliczania podatku naliczonego. Od dnia nabycia lub wybudowania przedmiotowych budynków lub lokali upłynęły ponad dwa lata. Okres ten dotyczy także pierwszego zasiedlenia, które także nastąpiło przed dwoma laty. W okresie użytkowania w związku z tymi nieruchomościami nie poniesiono nakładów przewyższających 30% ich wartości początkowej. Dokonanie aportu nie będzie stanowiło dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż czynności te nastąpiły i od dnia ich wystąpienia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, wnosząc do spółki gminnej wkłady rzeczowe (aport) w postaci budynków, budowli i ich części, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jest zobowiązana ustalić podatek należny i rozliczyć ten podatek w deklaracji, jako podatek od towarów i usług od dokonanej odpłatnej dostawy towaru oraz czy możliwa jest rezygnacja ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże Gmina może, przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 powołanej ustawy, zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia i wybrać opodatkowanie opisanej dostawy polegającej na wniesieniu budynku lub lokalu do spółki prawa handlowego w formie aportu. Stawka podatku od towarów i usług, jaką należy zastosować w przedmiotowym przypadku wynosi 22%, gdyż opisane nieruchomości mają charakter użytkowy, a nie mieszkalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Przepisy obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r., co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza wnieść nieruchomości, które były wynajmowane przez Gminę, co skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług. Nabycie lub wybudowanie tych nieruchomości wiązało się z prawem do odliczenia podatku naliczonego, jednak od pierwszego zasiedlenia (oddania do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu) upłynęły ponad dwa lata.

Wskazano również, że w okresie użytkowania nie poniesiono nakładów przewyższających 30% wartości początkowej tych budynków i lokali użytkowych.

Zatem w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego będzie dokonana dostawa, nie stanowiąca dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia, co oznacza, że będzie miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienie, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile Wnioskodawca nie wybierze opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 cyt. ustawy.

Wskazać bowiem należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 cyt. ustawy można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 tego artykułu oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, czynność wniesienia przez Gminę aportu w postaci przedmiotowych budynków i lokali w zamian za który przysługuje jej świadczenie wzajemne w postaci udziałów, stanowi odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym dostawa ta korzysta zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże Gmina, przy spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 tej ustawy, będzie mogła wybrać opcję opodatkowania tej transakcji, czyniąc opisaną dostawę opodatkowaną wg stawki podstawowej w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl