ITPP1/443-418a/09/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-418a/09/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu przez Gminę do spółki gminnej w postaci nieruchomości gruntowej niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności wniesienia aportu przez Gminę do spółki gminnej w postaci nieruchomości gruntowej niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wnosi do spółek gminnych, w formie wkładów niepieniężnych (aportów), nieruchomości. Część przedmiotowych nieruchomości w postaci budynków, budowli lub ich części została nabyta lub wybudowana przez Gminę wiele lat temu, tj. co najmniej przed dwoma laty, a następnie oddana w najem lub dzierżawę, w okresie dwóch lat poprzedzających wniesienie ich aportem. W stosunku do części nieruchomości przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku naliczonego, a do części nie przysługiwało takie prawo, gdyż ich wybudowanie lub nabycie było dokonane pierwotnie na cele statutowe Gminy.

Pozostałą część nieruchomości, które będą wnoszone do spółki aportem, stanowią grunty i prawo użytkowania wieczystego gruntów. Z nabyciem tych gruntów nie wiązało się prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż grunty te pochodzą z uwłaszczenia jednostek samorządu terytorialnego w okresie nieobowiązywania jeszcze formy podatku od wartości dodanej.

Zarówno Gmina, jak również spółki gminne, będące nabywcami nieruchomości, w wyniku ich aportu, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe rozpatrywane w niniejszej interpretacji dotyczy nieruchomości gruntowych niezabudowanych, które są przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, wnosząc do spółki gminnej wkłady rzeczowe w postaci nieruchomości gruntowych, z których nabyciem nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, dokonuje dostawy towarów i jest zobligowana ustalać podatek należny i rozliczać ten podatek w składanej deklaracji, jako podatek od dokonanej odpłatnej dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportu takiego rodzaju towaru skutkuje opodatkowaniem tej czynności podatkiem od towarów i usług, jako dostawy zdefiniowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Stawka podatku od towarów i usług wynosi w tym przypadku 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Przepisy obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r., co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ze opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina zamierza wnieść aportem grunt niezabudowany, przeznaczony pod zabudowę do spółki gminnej. We wniosku wskazano również, że przy nabyciu gruntów Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

Zatem w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wniesienie przez Gminę aportu w postaci gruntów niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę, w zamian za który przysługuje jej świadczenie wzajemne w postaci udziałów, stanowi odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na zasadach ogólnych wg 22% stawki VAT, gdyż ze zwolnienia korzysta jedynie dostawa gruntów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ponadto wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zagadnienia dotyczącego rozliczenia przedmiotowej transakcji w deklaracji dla podatku od towarów i usług, gdyż we wniosku nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl