ITPP1/443-418/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-418/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony 1 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie zapisu w umowie najmu zawartej przez Gminę Miejską, egzekwuje na jej rzecz przychód roczny brutto w kwocie 600 zł, od którego odprowadza podatek VAT w kwocie 108 zł rocznie. W związku z powyższym Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pn.: "Wyposażenie szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w sprzęt i pomoce optymalizujące proces kształcenia" w ramach którego dokonał zakupu dla szkół prowadzonych przez Gminę Miejską (beneficjenta projektu) sprzętu i pomocy dydaktycznych, w tym m.in. tablice interaktywne, zestawy komputerowe, projektory i rzutniki multimedialne, laptopy z oprogramowaniem, telewizory, sprzęt dydaktyczny do pracowni fizyki i chemii, wieże stereo, wizualizery, ekrany, zestaw nagłośnieniowy, drukarkę, rzutnik pisma, odtwarzacze DVD, drobne pomoce dydaktyczne oraz program komputerowy dla logopedy. Ponadto w każdej szkole zamontowano tablicę informacyjno-pamiątkową o realizowanym projekcie oraz przekazano rool up-y, które będą wykorzystywane podczas uroczystości szkolnych. Właścicielami zakupionego sprzętu będą szkoły. Wyposażenie szkół ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w porównaniu z innymi regionami Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Gminy i podmiot realizujący projekt, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia poniesionego VAT w przypadku nieosiągania żadnych dochodów z zakupionego na rzecz szkół sprzętu i pomocy dydaktycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zakupiony sprzęt wykorzystany będzie wyłącznie do optymalizacji procesu kształcenia, wyrównywania szans edukacyjnych uczniów. Zakupione przedmioty nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego wykluczona zostanie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku VAT należnego z najmu o kwotę podatku naliczonego przy zakupie pomocy dydaktycznych, ponieważ zakupiony sprzęt nie ma żadnego związku z najmem pomieszczenia. Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne będą przekazane nieodpłatnie do szkół, nie będą wykorzystywane do innych czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Miejski Zespól Obsługi Szkół i Przedszkoli realizuje projekt pn.: "Wyposażenie szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w sprzęt i pomoce optymalizujące proces kształcenia", współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Jak wskazano we wniosku, projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl