ITPP1/443-413c/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-413c/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 9 września 2008 r. od Miasta i Powiatu, aktem notarialnym, nabył Pan wspólnie z małżonką niezabudowaną nieruchomość o łącznej powierzchni 6.285 m#178;. Nieruchomość ta została nabyta na cele prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, co wynika także z treści aktu notarialnego. Nieruchomość nabyto w drodze przetargu nieograniczonego. W ogłoszeniu o przetargu zamieszczono informację, iż sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. Zarówno Miasto, jak i Powiat, przy sporządzaniu aktu notarialnego oświadczyli, iż są płatnikami podatku od towarów i usług i sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%. Z treści aktu notarialnego wynika, iż ww. nieruchomość sprzedano Panu za kwotę brutto zawierającą 22% VAT.

Miasto wystawiło Panu fakturę VAT na część ceny, jaką zapłacił Pan Miastu, natomiast Powiat nie wystawił faktury VAT. Okazało się bowiem, iż Powiat błędnie wskazał w akcie notarialnym, iż jest płatnikiem VAT, w związku z czym nie jest on uprawniony do wystawienia faktury VAT.

W kwietniu 2009 r. Powiat złożył zgłoszenie rejestracyjne w podatku od towarów i usług wraz z zaległymi deklaracjami VAT-7, w których opodatkował tym podatkiem kwotę uzyskaną ze sprzedaży na Pana rzecz wskazanej nieruchomości. Podatek VAT wykazany w złożonych deklaracjach VAT-7 został zapłacony do właściwego urzędu skarbowego. W związku z tym wystąpił Pan do Powiatu o wystawienie faktury VAT dokumentującej nabycie przedmiotowej nieruchomości.

Uzyskał Pan informację, iż faktura nie może zostać wystawiona, ponieważ na podstawie art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wystawienia takiej faktury, po raz drugi Powiat będzie musiał zapłacić podatek VAT z tego tytułu.

Pismem z dnia 10 lipca 2009 r. doprecyzowano wniosek poprzez wskazanie, iż przedmiotowa nieruchomość nabyta została na prawach wspólności ustawowej z małżonką oraz, że ww. nieruchomość nabyta została na cele działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W rozliczeniu za jaki okres może Pan obniżyć swój podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Powiat, która dokumentować będzie sprzedaż ww. nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiona przez Powiat faktura VAT, dokumentująca nabycie wskazanej nieruchomości, będzie stanowiła podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma Pan taką fakturę VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 10 pkt 1 omawianej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 cytowanej ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż we wrześniu 2008 r. wraz z małżonką, z którą posiada wspólność majątkową małżeńską, na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, nabył Pan od Miasta i Powiatu niezabudowaną nieruchomość na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Transakcja ta została potraktowana przez Miasto, jako opodatkowana podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku, natomiast Powiat wskazał, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie może wystawić faktury VAT. Jednakże w kwietniu 2009 r. Powiat złożył zgłoszenie rejestracyjne wraz z zaległymi deklaracjami VAT-7, w których opodatkował kwotę uzyskaną ze zbycia przedmiotowej nieruchomości, lecz nie wystawił z tego tytułu faktury VAT. Powiat odmówił również wystawienia tej faktury na Pana prośbę, argumentując to przepisem art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w związku z wnioskiem Pana z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie zasad wystawiania faktur VAT tutejszy organ wydał interpretację znak ITPP1/443-413a/09/AT z dnia 29 lipca 2008 r., w której wskazał, iż skoro zbywca przedmiotowej nieruchomości nie wystawił na Pana rzecz faktury VAT na okoliczność jej sprzedaży, to tym samym - jeżeli upłynęły już trzy miesiące od tej transakcji - może on odmówić wystawienia faktury VAT. W drodze ww. interpretacji tut. organ zwrócił również uwagę, iż jednocześnie brak jest prawnych przeszkód, aby kontrahent Wnioskodawcy taką fakturę wystawił po upływie wskazanego powyżej terminu, co jednak w tym konkretnym przypadku uzależnione jest od jego woli, której dotychczas nie wyraził, działając w granicach prawa.

Uwzględniając powyższe należy wskazać, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony. Konsekwentnie zatem przysługiwać Panu będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy, przy założeniu, że będzie Pan w posiadaniu prawidłowo wystawionej przez Powiat faktury VAT. Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można zrealizować na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1, art. 86 ust. 11 i art. 86 ust. 13 ustawy.

Tym samym zawarte we wniosku stanowisko należało uznać za prawidłowe, przy czym z tym zastrzeżeniem, że sprzedawca (Powiat) faktycznie wystawi na okoliczność ww. sprzedaży fakturę VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl