ITPP1/443-412/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-412/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem ogrzewaczy wody, pomp ciepła i systemów solarnych. W celu rozszerzenia kręgu nabywców Spółka współpracuje z licznymi podmiotami, zajmującymi się dystrybucją jej wyrobów. Warunki współpracy handlowej z kontrahentami przewidują możliwość wypłaty tym podmiotom różnego rodzaju "gratyfikacji", których wysokość uzależniona jest przede wszystkim od wartości realizowanych obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Należą do nich:

* bonusy miesięczne - w wysokości określonej procentowo względem wartości obrotów netto danego miesiąca zrealizowanych przez tego kontrahenta, wypłata uzależniona jest od osiągnięcia określonej wielkości zakupów,

* bonusy okresowe - ich wysokość i przyznanie uzależnione są od spełnienia ustalonych dodatkowych warunków określonych i ocenianych przez Spółkę,

* premia roczna - liczona jako ustalony procent obrotów uzyskanych w danym roku kalendarzowym (przy czym wskaźnik procentowy bonusu rośnie wraz z kwotą obrotu i wypłacana jest po jego zakończeniu.

Trudno przyporządkować takie bonusy i premie do konkretnej dostawy towarów zrealizowanej przez Spółkę, ponieważ dotyczą dłuższych okresów rozliczeniowych i wiążą się z wszystkimi transakcjami zrealizowanymi w tym okresie. Udzielenie premii ma na celu wzmocnienie współpracy gospodarczej z kontrahentami i stworzenie korzystnych warunków do kontynuacji współpracy. Dodatkowo Spółka w zawieranych umowach zastrzega sobie prawo odmowy wypłaty bonusów (premii), w przypadku nieterminowego regulowania płatności przez kontrahentów i to nawet po spełnieniu przez nich innych warunków do wypłaty takiego dodatkowego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłata ustalonego bonusu miesięcznego, okresowego lub premii rocznej kontrahentowi Spółki stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez kontrahenta otrzymującego taki bonus (premię).

Zdaniem Wnioskodawcy udzielone bonusy miesięczne, okresowe lub premie roczne stanowią wynagrodzenie za określone świadczenia na rzecz Spółki, które należy uznać za usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należny podatek VAT wykazany na dokumentującej świadczenie fakturze, jest zatem podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji wykluczone jest wystawienie faktury korygującej, bowiem nie ma możliwości odniesienia wartości otrzymanych lub wypłaconych kwot do wcześniej wystawionych konkretnych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy premia pieniężna wypłacana jest z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów towarów o określonej wartości czy ilości w określonym czasie i wynagrodzenie to nie jest związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona należność związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez tego nabywcę, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zwrócić należy uwagę, że czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płaci nabywca, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłaca dostawca towarów).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umów współpracy przyznaje kontrahentom premie pieniężne (bonusy miesięczne, okresowe, premie roczne) w zamian za dokonanie przez nich określonej wartości zakupów w okresie rozliczeniowym, ustalonym w umowie o współpracy. Jednocześnie z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż przyznane premie związane są z konkretnymi dostawami. Dodatkowo Spółka w zawieranych umowach zastrzega sobie prawo odmowy wypłaty bonusów (premii), w przypadku nieterminowego regulowania płatności przez kontrahentów i to nawet po spełnieniu przez nich innych warunków do wypłaty takiego dodatkowego wynagrodzenia.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na charakter premii pieniężnej jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu towaru dostarczanego przez podmiot wypłacający gratyfikację, bowiem z charakteru tego wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania kontrahenta - premia wypłacana jest po osiągnięciu danego pułapu obrotów w określonym czasie, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W związku z tym należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta dokumentującej odpłatne świadczenie usług w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie występują inne ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl