ITPP1/443-408c/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-408c/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 czerwca 2009 r. i 31 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. ustalenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto realizuje inwestycje w zakresie budowy kanałów ciepłowniczych, kanalizacji sanitarnych, itp., które po ich zakończeniu przyjmuje dowodami OT do ksiąg Urzędu Miejskiego na stan środków trwałych i dokonuje ich amortyzacji. Po upływie pewnego okresu czasu wymienione środki trwałe przekazywane są aportem na podstawie aktu notarialnego do spółek komunalnych w zamian za udziały w podwyższonym kapitale tych spółek. Spółki komunalne powołane są w celu realizacji zadań własnych Miasta. Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, natomiast w zakresie realizowanych zadań własnych nie jest podatnikiem (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. doprecyzowano wniosek poprzez wskazanie, iż w chwili obecnej Miasto realizuje kilka inwestycji z zakresu budowy wodociągów i kanalizacji. Po ich zakończeniu zostaną one przyjęte dowodem OT na stan środków trwałych Urzędu Miejskiego, a następnie przekazane aportem do spółek komunalnych. Powyższym pismem zaznaczono, iż realizację tych inwestycji rozpoczęto zarówno przed dniem 1 kwietnia 2009 r., jak i po tej dacie. Przekazanie ich aportem do spółek nastąpi w 2009 r. oraz w latach następnych. W księgach Urzędu Miejskiego zaewidencjonowane są też środki trwałe takie jak kanalizacje sanitarne. Budowa ich została zakończona w latach 1995-2000. Do chwili obecnej nie zostały one przekazane aportem do spółek. Miasto po wykonaniu remontów kanalizacji sanitarnych przekaże je aportem spółkom do końca 2009 r.

Ponownie, pismem z dnia 31 lipca 2009 r., uszczegółowiono wniosek poprzez wskazanie, iż umowę na budowę kanalizacji sanitarnej Miasto podpisało z wykonawcą w dniu 29 września 2008 r. Ponadto, w wyżej wymienionym piśmie zaznaczono, iż wartość realizowanej inwestycji wynosi 1.100.368,77 zł, termin zakończenia robót nastąpił 30 czerwca 2009 r., natomiast wykonawca wystawił pierwszą fakturę w dniu 29 października 2008 r. Do dnia 1 kwietnia 2009 r. wykonawca wystawił 7 faktur na łączną kwotę 135.158,58 zł Z kolei w okresie od 7 kwietnia 2009 r. wystawił on 3 faktury na łączną kwotę 255.895,00 zł, w tym podatek VAT na kwotę 46.145,00 zł. Naliczony podatek od towarów i usług, zawarty w wystawionych przez wykonawcę fakturach, nie został odliczony przez Miasto.

Dodatkowo, ww. pismem z dnia 31 lipca 2009 r., Wnioskodawca podkreślił, iż w dniu 1 grudnia 2008 r. Miasto zawarło umowę na wykonanie robót z zakresu budowy obwodnicy śródmiejskiej (data rozpoczęcia robót 4 grudnia 2008 r., data zakończenia - 31 lipca 2009 r.). Wartość zawartej umowy wynosi 30.887.303,44 zł, w tym podatek VAT 5.569.841,60 zł. Umowa na całość robót zawarta została z jednym wykonawcą. Zapłata wynagrodzenia za wykonanie i potwierdzone przez inspektora nadzoru inwestorskiego prace następuje w okresach miesięcznych - na podstawie harmonogramu finansowo-rzeczowego robót oraz protokołu odbioru części robót poszczególnych obiektów za rzeczywiście wykonaną ilość robót podpisanego przez inspektora nadzoru i faktury wystawionej przez wykonawcę. W całości zafakturowanych robót wykonanych w miesiącu kwietniu 2009 r. w fakturze wystawionej w dniu 30 kwietnia 2009 r. na kwotę 1.199.926,34 zł, w tym podatek VAT 216.380,16 zł, występują roboty dotyczące wodociągu na kwotę 293.743,44 zł (w tym podatek VAT w wysokości 52.970,13 zł). Pozostałe roboty dotyczą robót drogowych, elektrycznych, budowy kładki i ekranów akustycznych. Z całości inwestycji tylko wodociąg zostanie przekazany aportem do spółki komunalnej.

W związku z powyższym, pismem z dnia 25 czerwca 2009 r., zadano następujące pytanie.

Czy podstawą opodatkowania wnoszonego aportu będzie jego wartość rynkowa, czy wartość księgowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r., podstawą opodatkowania wnoszonego aportu będzie oszacowana przez rzeczoznawcę majątkowego jego wartość rynkowa. Wniesienie aportu powinno zostać udokumentowane fakturą. Spółka otrzymująca aport "płaci" za niego udziałami o wartości odpowiadającej wartości netto wnoszonych aportem aktywów oraz środkami pieniężnymi w kwocie równej wartości podatku VAT. Wartość aportu i udziałów powinna być określona w umowie zawartej w formie aktu notarialnego.

W ocenie Wnioskodawcy, w akcie notarialnym powinno być również zapisane, że transakcja jest obciążona podatkiem od towarów i usług, który będzie zapłacony przez spółkę Miastu w formie pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 omawianej ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z kolei przez wartość rynkową - zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju, w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

* w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

* w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Miasto zamierza wnieść do spółek komunalnych wkłady niepieniężne (aporty), w postaci środków trwałych.

Miasto otrzyma od Spółki udziały w zamian za wniesiony aport. Udział otrzymany przez Miasto odpowiadał będzie wartości netto wnoszonych aportem aktywów. Spółka zapłaci również środkami pieniężnymi wartości podatku VAT od przedmiotowego aportu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż odpowiednikiem obrotu zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy jest dla aportu wartość wkładu niepieniężnego przedmiotu aportu ustalona w umowie spółki, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Wartość wkładu niepieniężnego określona jest w umowie spółki. A zatem podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawie należy ustalić jako wartość rynkową wnoszonych w drodze aportu towarów (przedmiotu aportu) pomniejszoną o kwotę podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl