ITPP1/443-406/14/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-406/14/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobu sklasyfikowanego w PKWiU 10.72.19.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobu sklasyfikowanego w PKWiU 10.72.19.0.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów piekarsko-ciastkarskich głównie pieczywa, ciast i bułki tartej.

Bułka tarta produkowana jest i sprzedawana w postaci "czystej" jak i bułka tarta z dodatkami śladowych ilości przypraw naturalnych (np.: papryka, kurkuma). Bułka tarta z dodatkami śladowymi ze względów marketingowych i handlowych sprzedawana jest pod nazwą panier zewnętrzny, panier wewnętrzny, panier mokry lub panier obsuszający w zależności od zastosowań. Przy czym tak zwany panier (bułka tarta z dodatkiem przypraw naturalnych) ma to samo zastosowanie co tradycyjna bułka tarta do:

* panierowania mięsa, ryb, drobiu i warzyw (panier zewnętrzny),

* jako wypełniacz do produktów mięsnych, środek wypełniający do emulgacji wyrobów mięsnych, gotowych pulpetów, składnik farszu mięsnego do gołąbków i hamburgerów (panier wewnętrzny i panier mokry),

* jako podsypka - wstępne obtaczanie produktu (panier osuszający).

Cały proces technologiczny towarzyszący tworzeniu produktu o nazwie "panier..." jest identyczny jak przy produkcji tradycyjnej bułki tartej.

Wprowadzenie nazwy "panier" na bułkę tartą z dodatkami przypraw naturalnych podyktowane było nie okolicznością że wytworzony produkt nie jest już bułką tartą lecz potrzebami handlowo-marketingowymi odbiorców Wnioskodawcy. Podstawowym składnikiem panieru (bułka tarta z dodatkami) jest bułka tarta z różnymi dodatkami w postaci naturalnych przypraw, np.: papryka, kurkuma w ilościach mniejszych niż 1%. Do wypieku ciasta na bułkę tartą dodawane są jeszcze sól i drożdże. Z powyższych składników, według wcześniej zadanej receptury zostaje wyrabiane ciasto. Z niego formowane są tak zwane kęsy (chleby), które po wyrośnięciu są wypiekane, po wypieku są rozdrabniane, suszone a dalej mielone i przesiewane aż do odpowiedniego uziarnienia. Ten sam proces produkcji jest zarówno dla bułki tartej bez dodatków jak i dla bułki tartej z dodatkami (panier...). Przy czym dla bułki tartej z dodatkami (panier...) Podczas zadawania receptury dodawane są odpowiednie naturalne przyprawy (np. papryka, kurkuma) i mieszane przed wypiekiem. Nie zmienia w żadnym stopniu przeznaczenia i zastosowania gotowego wyrobu.

W latach wcześniejszych Wnioskodawca stosował 7% stawkę VAT na sprzedaż bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych (panier). Wnioskodawca wskazał, że w tym zakresie były różne stanowiska organów podatkowych, a w wyroku NSA wydanym dla Wnioskodawcy z dnia 19 kwietnia 2012 (sygn. I FSK 1120/11) sąd potwierdził prawo do stosowania obniżonej stawki VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Jaką stawką VAT powinien stosować Wnioskodawca przy sprzedaży bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych (np. papryka, kurkuma) zwanej potocznie panier zaliczonej do grupy wg PKWiU 2008 pod symbolem 10.72.19.0 "pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane".

Zdaniem Wnioskodawcy przy sprzedaży bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych (np. papryka, kurkuma) zwanej w obrocie handlowym "panier..." zaliczanej do "grupy wg PKWiU 10.72.19.0 "pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane" właściwą jest stawka 5% podatku VAT zgodnie z załącznikiem 10 poz. 25 do ustawy o podatku od towarów i usług: - pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane - wyłącznie chleb przaśny (maca) i bułka tarta, zakwalifikowane według PKWiU do grupowania 10.72.19.0. Tematem spornym jest definicja bułki tartej, a właściwie jej brak w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć, że definicję bułki tartej w rozumieniu treści przepisu ustawy o VAT w znaczeniu potocznym, co przekłada się na to że bułka tarta służy do panierowania, a dodatki smakowe nie zmieniają jej przeznaczenia jak można rozumieć zapisy definicji zawartej w wolnej encyklopedii "wikipedia" (http://pi.wikipedia.org/w/index.php...title=Bu%C5%82ka_tartaoldid=28934026).

Zdaniem Wnioskodawcy fakt dodania do bułki tartej przypraw i wprowadzenie do celów handlowych nazwy "panier...." nie wpływa na brak możliwości zastosowania obniżonej 5% stawki VAT. Gdyby ustawodawca chciał wprowadzić w tym przypadku jakieś ograniczenia w zakresie stosowania niższej stawki VAT na bułkę tartą, zrobiłby to w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Ustawodawca tego nie uczynił, a zatem Wnioskodawca przyjmuje, że treść normatywną rozumie w oparciu o reguły językowe. Powszechnym jest również to że podatnik sprzedający towary, na które przysługuje obniżona stawka VAT może posługiwać się również nazwami handlowymi, które występują w praktyce gospodarczej, obok nazewnictwa z nomenklatury statystycznej. Do takich towarów z obniżoną stawką VAT, podatnik może również dodawać różne dodatki, na przykład: przyprawy, barwniki, dodatki smakowe, nie tracąc przy tym prawa do stosowania stawki obniżonej, jednakże pod warunkiem, że te dodatki nie powodują zmiany przeznaczenia podatkowego towaru, z którym to wiąże się prawo do stosowania obniżonej stawki VAT. Odnosząc się do opisu sprawy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że bułka tarta z dodatkami zwana w obrocie gospodarczym "panier..." już na etapie produkcji w znikomej ilości wzbogacana jest o dodane przyprawy naturalne w postaci papryki lub kurkumy ma dla konsumenta te same cechy konsumpcyjne i użytkowe, co bułka tarta bez przypraw (czysta). Zachowane bowiem zostają te same cechy charakterystyczne dla bułki tartej, a dodanie przypraw w procesie produkcji w żadnym stopniu nie zmieniło przeznaczenia. W dalszym ciągu służy jako panierka do obtaczania mięs, ryb, warzyw itp. przed smażeniem czy gotowaniem. Służyć również może jako wypełniacz-zagęszczacz do potraw z mięs, ryb itp.

Tak więc zastosowanie panieru czyli bułki tartej z dodanymi przyprawami naturalnymi jest identyczne jak przy bułce tartej bez tych dodatków. Na poparcie własnego stanowiska w sprawie Wnioskodawca wskazuje wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2012 r. (sygn. I FSK 1122/11) wydany w Jego sprawie, jak i interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 stycznia 2014 r. (ILPP2/443-1022/13-3/MR) w podobnej sprawie, gdzie spółka importuje i sprzedaję podobne wyroby.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że w 2014 r. przy sprzedaży bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych, zwanej w obrocie gospodarczym "panier zewnętrzny", "panier wewnętrzny", "panier mokry", "panier obsuszający", zaliczonej do grupowania według PKWiU pod symbolem 10.72.19.0 - "pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane" - Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 5%, wynikającej z art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 25 załącznika 10 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%), pod pozycją 35 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.72.19.0, tj. "Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane - wyłącznie chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta".

Należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, z objaśnienia "1" do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod pozycją 25 wymienione zostały: "Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane - wyłącznie chleb przaśny (maca) i bułka tarta (symbol PKWiU ex 10.72.19.0).

Z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 10 wynika, że zamieszczenie przedrostka "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Z kolei w punkcie 2 objaśnień do ww. załącznika wskazano, że wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów piekarsko-ciastkarskich głównie pieczywa, ciast i bułki tartej. Bułka tarta produkowana jest i sprzedawana w postaci "czystej", jak i bułka tarta z dodatkami śladowych ilości przypraw naturalnych (np. papryka, kurkuma). Bułka tarta z dodatkami śladowych ilości przypraw ze względów marketingowych i handlowych jest sprzedawana jest pod nazwa panier zewnętrzny, panier wewnętrzny, panier mokry lub panier obsuszający w zależności od zastosowań. Przy czym tak zwany panier (bułka tarta z dodatkiem przypraw naturalnych) ma to samo zastosowanie co tradycyjna bułka tarta do:

* panierowania mięsa, drobiu, ryb i warzyw (panier zewnętrzny),

* jako wypełniacz do produktów mięsnych, środek wypełniający do emulgowanych wyrobów mięsnych, gotowanych pulpetów, składnik farszu mięsnego do gołąbków i hamburgerów (panier wewnętrzny i panier mokry),

* jako podsypka (predust), wstępne obtaczanie produktu (panier osuszający).

Podstawowym składnikiem panieru jest bułka tarta z różnymi dodatkami w postaci naturalnych przypraw np. kurkuma, papryka, w ilości mniejszej niż 1%. Do wypieku ciasta na bułkę tartą dodawane są jeszcze sól i drożdże. Z powyższych składników, według wcześniej zadanej receptury zostaje wyrabiane ciasto. Z niego formowane są chleby, które następnie po wyrośnięciu są wypiekane, rozdrabniane, suszone a dalej mielone i przesiewane aż do uzyskania pożądanego uziarnienia. Według takiego samego procesu produkcji powstaje tradycyjna bułka tarta, tj. bez dodatku przypraw.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży wyrobu - bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych (np. kurkumy lub papryki) zaklasyfikowanej w PKWiU 10.72.19.0.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że dla sprzedaży bułki tartej z dodatkiem przypraw naturalnych (np. kurkumy lub papryki) sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę w PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 10.72.19.0 - przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa - należy stosować stawkę podatku w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem towar o nazwie "bułka tarta" został wymieniony w poz. 25 załącznika nr 10 do ustawy.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl