ITPP1/443-404/10/AP - Określenie stawki podatku VAT dla czynności polegających na wytworzeniu i dostawie przewodnika oznaczonego symbolem ISBN oraz mapy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-404/10/AP Określenie stawki podatku VAT dla czynności polegających na wytworzeniu i dostawie przewodnika oznaczonego symbolem ISBN oraz mapy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na wytworzeniu i dostawie przewodnika oznaczonego stosownym symbolem ISBN oraz mapy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na wytworzeniu i dostawie przewodnika oznaczonego stosownym symbolem ISBN oraz mapy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 18 lutego 2010 r. Wnioskodawca wszczął postępowanie na opracowanie i wykonanie przewodnika z mapą. Zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych Wnioskodawca opisał przedmiot zamówienia jako usługi o kodach CPV 79.81.00.00-5 - usługi drukowania oraz 22.46.00.00-2 - handlowe materiały reklamowe, handlowe katalogi i przewodniki.

Jednocześnie Wnioskodawca podał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia szczegółowy opis zamówienia, t.j.:

I.

Opracowanie i wykonanie w oparciu o materiały własne wykonawcy przewodnika turystycznego pn. "Kraina Kanału" zawierającego charakterystykę Kanału i jego obszaru, prezentującego walory krajoznawczo - turystyczne z informacjami praktycznymi dla turysty, w siedmiu wersjach językowych wraz z tłumaczeniami i dostawą przedmiotu zamówienia łącznie z wersją elektroniczną. Przewodnik powinien zawierać dokładne, aktualne i wyczerpujące treści oraz mieć zachowaną konwencję przewodnika.

II.

Opracowanie i wykonanie mapy pn. "Kraina Kanału" w skali 1:100 000, w siedmiu wersjach językowych wraz z tłumaczeniami oraz dostawą przedmiotu zamówienia razem z wersją elektroniczną. Mapa powinna zawierać dokładne i aktualne dane.

W ramach opisu przedmiotu zamówienia Wnioskodawca podał również proponowany spis treści przewodnika oraz wymagania Wnioskodawcy dotyczące zamówienia, t.j.:

* wykonawca zrealizuje przedmiot umowy przy wykorzystaniu własnego sprzętu i środków,

* wykonawca opracuje tekst i tłumaczenia, wykona skład i opracowanie graficzne, wydruki próbne, naświetlenia, druk, oprawę oraz zapewni nr ISBN dla ww. przewodnika z mapą,

* wykonawca zapewni zdjęcia, ilustracje i rysunki mapowe do tekstu,

* wykonawca zamieści w przewodniku oraz na mapie obowiązujący zestaw znaków graficznych z informacją, że projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować w przypadku opracowania i wykonania przewodnika oraz opracowania i wykonania mapy.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo oznaczenia przedmiotu zamówienia jako usługi, z uwagi na szczegółowy opis tego zamówienia, obejmujący opracowanie i wykonywanie w oparciu o materiały własne wykonawcy przewodnika turystycznego oraz mapy, właściwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% VAT dla mapy, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz stawki podatku 0% VAT dla przewodnika, na podstawie § 39 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Wnioskodawca uznał, że ww. stawki podatku zostały zastosowane właściwie, gdyż wykonawca przy realizacji zamówienia wykorzystuje własne materiały surowce oraz dokonuje szeregu czynności procesu produkcyjnego, których efektem jest powstanie książki - przewodnika (PKWiU ex 22.11) oraz mapy. Wykonawca jest również odpowiedzialny za uzyskanie, na podstawie odrębnych przepisów, oznaczenia symbolami ISBN. W wyniku procesu druku powstaje nowy wyrób gotowy. W chwili przyjęcia zamówienia przez wykonawcę do momentu wydania produktu finalnego, wykonawcy przysługuje prawo własności do przewodnika i mapy, w tym także prawo dysponowania nimi jak właściciel, jednak z wyłączeniem prawa do ich rozpowszechniania na rzecz osób trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, stanowi każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 48 załącznika wymieniono towary ex 22.11, t.j. książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek.

Stosownie zaś do zapisu zawartego w § 39 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN (...).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,

* pod pojęciem usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż ww. pojęcie usług nie jest tożsame z definicją usługi zawartej w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a pojęcie dostawy i towaru we wskazanym rozporządzeniu nie występuje.

Zatem w przedmiotowej sprawie, wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W związku z tym konieczne jest ustalenie czy dane świadczenie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie sprawdzić czy ta usługa została wymieniona w klasyfikacji usług.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej regulacje, w celu uznania czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, należy dokonać oceny czy w danym przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zlecił wykonawcy opracowanie i wykonanie w oparciu o materiały własne wykonawcy przewodnika turystycznego, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 22.11 oraz mapy. W wyniku procesu druku powstanie nowy wyrób gotowy. W chwili przyjęcia zamówienia przez wykonawcę do momentu wydania produktu finalnego, przysługiwać będzie mu prawo własności do przewodnika i mapy, w tym także prawo dysponowania nimi jak właściciel, jednak z wyłączeniem prawa do ich rozpowszechniania na rzecz osób trzecich.

Zatem, jeżeli w wyniku wykonanych przez wykonawcę czynności wytworzony jest z materiału własnego nowy produkt, a następnie wykonawca przenosi prawo do rozporządzania tym produktem na nabywcę jak właściciel, to należy uznać te czynności za dostawę towarów.

W związku z powyższym uznać należy, że opracowanie, wykonanie i wydanie produktu finalnego w postaci przewodnika oznaczonego stosownym symbolem ISBN, zaklasyfikowanego w PKWiU 22.11, na rzecz Wnioskodawcy, podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku, na podstawie § 39 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia. Natomiast czynności polegające na wytworzeniu i dostawie na rzecz Wnioskodawcy mapy korzystać będą z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl