ITPP1/443-400/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-400/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwestii dotyczącej złożonego podpisu na deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwestii dotyczącej złożonego podpisu na deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W określonym ustawowo terminie złożył Pan deklarację VAT-7 (11). Wypełniając deklarację, w części H w pozycji 73 wpisał Pan, używając drukowanych liter swoje imię, a w pozycji 74 - nazwisko. Wpisał Pan również datę złożenia deklaracji, a w pozycji 75 złożył Pan swój podpis. Po złożeniu deklaracji, został Pan wezwany do urzędu, w celu postawienia w pozycji 75 swojej pieczątki, na której widnieje Pana imię i nazwisko.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy wypełnianiu części H deklaracji VAT-7 (11), podatnik obligatoryjnie ma obowiązek w pozycji 75 przystawić pieczątkę przy swoim podpisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w pozycji 75 widnieje informacja: podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika, jednakże nigdzie nie ma zdefiniowanego pojęcia, w sposób szczegółowy jak powinien wyglądać podpis podatnika. Również w objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), nie zawarto informacji w tym zakresie. Według Pana nie ma obowiązku posiadania imiennej pieczątki, a informacja zawarta w pozycji 75 " (i pieczątki)", nie jest obligatoryjna, tylko fakultatywna, dlatego bezpodstawne jest negowanie podpisu podatnika i jego ocenianie pod względem czytelności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8-11 wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku (ust. 14 ww. artykułu).

Aktualnie wzory deklaracji, w tym deklaracji VAT-7 reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.). W części H wymienionej deklaracji odnoszącej się do oświadczenia podatnika lub osoby reprezentującej podatnika, w poz. 75 określono, iż należy umieścić podpis (i pieczątkę) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.

Podkreślenia wymaga, że podatnik, bądź osoba reprezentująca podatnika, podpisując deklarację składa jednocześnie oświadczenie, iż są mu znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością.

W związku z tym, że deklaracja podatkowa jest oświadczeniem wiedzy rodzącym istotne skutki prawno-finansowe, musi być podpisana w sposób, z którego jednoznacznie wynika przedmiotowe uprawnienie (podpis oświadczenia jest jednoznaczny z potwierdzeniem prawdziwości zawartych w deklaracji danych).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w związku z wezwaniem Pana przez urząd skarbowy, w celu uzupełnienia złożonej deklaracji o stosowną pieczątkę z Pana imieniem i nazwiskiem - powziął Pan wątpliwość czy zapis w części H poz. 75 deklaracji VAT-7 "podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika" jest wymogiem obligatoryjnym dla Pana jako podatnika składającego deklarację.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro normodawca określając wzór deklaracji VAT-7 w poz. 75 zawarł zapis "podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika" to jest to wymóg obligatoryjny dla podatników składających te deklaracje.

W tym miejscu należy wskazać, iż stosowanie pieczątek zarówno na drukach i formularzach, składanych w wersji papierowej ma najczęściej na celu zabezpieczenie ich wiarygodności oraz nienaruszalności. Zamieszczanie pieczątek ułatwia dokonanie przez organ administracji publicznej, któremu składany jest dokument opatrzony pieczątką, weryfikacji danych podmiotu w przypadku trudności w rozpoznaniu często nieczytelnego podpisu osoby składającej dokument.

Końcowo wymaga podkreślenia, iż w sytuacji gdy zbyt uciążliwe dla podatnika jest wypełnianie obowiązków wynikających ze składania deklaracji w formie papierowej, może on stosownie do obowiązującego stanu prawnego skorzystać z możliwości składania tych deklaracji drogą elektroniczną, o czym stanowi art. 3a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztynie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl