ITPP1/443-393a/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-393a/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, oddała do użytku na początku br. obiekt przeznaczony na usługi fitness, w którym m.in. znajdują się: siłownia, sala do aerobiku, kinesis, sala "Indoor Cycling", kriokomora, sala masażu oraz kompleks saunowy. Spółka zatrudnia do obsługi obiektu, m.in. trenerów poszczególnych specjalności. Klienci mają cały czas dostęp do ogólnodostępnych pomieszczeń obiektu (poza kriokomorą oraz salą masażu) i mogą ćwiczyć na wszystkich urządzeniach. Trenerzy doradzają jak korzystać ze sprzętu i jak poprawnie wykonywać ćwiczenia, a także prowadzą w określonych godzinach zajęcia dla wszystkich (zgodnie z tygodniowym grafikiem). Ponadto trenerzy, za dodatkową opłatą, umawiają się na treningi indywidualne lub w małych grupach. Spółka swoją sprzedaż realizuje poprzez rozprowadzanie karnetów rocznych i biletów wstępu. Na podstawie tychże karnetów klienci mają nieograniczony dostęp do ogólnodostępnych pomieszczeń obiektu, a także na zajęcia ramowe, t.j. objęte grafikiem. W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazuje, iż świadczone usługi są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT zastosować do świadczonych usług.

Spółka stoi na stanowisku, że przychody uzyskane ze sprzedaży karnetów, biletów wstępu na dostęp do wszystkich ogólnodostępnych pomieszczeń obiektu i na zajęcia dodatkowe określone tygodniowym grafikiem należy opodatkować stawką VAT 8% (zgodnie z treścią poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towaró w i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 wymienione zostały "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Natomiast w poz. 186 ww. załącznika wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi obiekt, w którym m.in. znajdują się: siłownia, sala do aerobiku, kinesis, sala "Indoor Cycling" oraz kompleks saunowy. Spółka realizuje sprzedaż poprzez rozprowadzanie karnetów rocznych i biletów wstępu. Klienci mają dostęp do ogólnodostępnych pomieszczeń obiektu i mogą ćwiczyć na wszystkich urządzeniach, również przy korzystaniu z pomocy zatrudnionych trenerów, którzy doradzają jak korzystać ze sprzętu i jak poprawnie wykonywać ćwiczenia, a także prowadzą zajęcia dla wszystkich, w określonych godzinach, zgodnie z tygodniowym grafikiem.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dla świadczonych usług - o ile faktycznie mieszczą się w podanym grupowaniu statystycznym - w związku z prowadzeniem przez Spółkę siłowni, sali do aerobiku, kinesis oraz sali "Indoor Cycling", z których klienci korzystają po nabyciu karnetów rocznych i biletów wstępu, przy założeniu, iż związane są one ze wstępem, a nie udziałem w zajęciach zastosowanie znajdzie stawka VAT 8% - poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Wskazać należy, iż powyższe rozstrzygnięcie zostało oparte na założeniu, iż prowadzony przez Spółkę obiekt stanowi obiekt sportowy, albowiem w przeciwnym przypadku prawo do zastosowania w przedmiotowej sprawie stawki preferencyjnej przysługiwałoby w oparciu o poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl