ITPP1/443-391a/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-391a/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 18 i 27 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 i 27 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. braku prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "W".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono m.in. następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnienie dotyczy pobieranych opłat od lokali mieszkalnych m.in. za:

* eksploatację i utrzymanie lokali;

* eksploatację i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych;

* funduszu remontowego;

* działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez Spółdzielnię.

W 2011 r. Spółdzielnia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie planowanych nakładów w wys. 50% ze środków UE projektów na rewitalizację kilkunastu budynków mieszkalnych w ramach programu operacyjnego "R.". Złożone wnioski przeszły pozytywną ocenę formalną i merytoryczną i Spółdzielnia podpisała stosowne umowy z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie złożonych projektów w zakresie:

* dociepleń ścian i stropodachów,

* wymiany pokrycia połaci dachowych z papy,

* modernizacji instalacji co. i ciepłej wody w istniejących budynkach mieszkalnych oraz okien na klatkach schodowych.

Planowane nakłady w wartości brutto zaliczono do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem środkami UE. Z uwagi na zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, Urząd Marszałkowski zażądał od Spółdzielni przedstawienia indywidualnej interpretacji w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonywanych usług objętych ww. projektami.

Realizacja projektów została rozpoczęta, a wydatki poniesione w związku z realizacją projektów są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółdzielnię.

Część nakładów wynosząca 50% kosztów kwalifikowanych - niesfinansowana dotacją Unijną - zostanie rozliczona z funduszem remontowym nieruchomości, które objęte są projektem. W ramach projektu operacyjnego "R.", Spółdzielnia realizuje m.in. następujący projekt - "W".

We własnym stanowisku wskazano, iż wszystkie poniesione wydatki na poszczególne budynki (które były przedmiotem projektu), nie służą sprzedaży opodatkowanej i mają związek jedynie ze sprzedażą zwolnioną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących "zakupy i usługi" związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, dotyczącego zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z poniesionymi wydatkami na poszczególne budynki mieszkalne (których dotyczył projekt), bowiem wydatki te nie służą sprzedaży opodatkowanej i mają związek jedynie ze sprzedażą zwolnioną.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek dokonywanych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Wskazano również, iż pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. zwolnione są od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia jest w trakcie realizacji m.in. projektu pn. "W", polegającego na rewitalizacji kilkunastu budynków mieszkalnych. Prace wykonywane w ramach projektu dotyczą: dociepleń ścian i stropodachów, wymiany pokrycia połaci dachowych z papy, modernizacji instalacji co. i ciepłej wody w istniejących budynkach mieszkalnych oraz okien na klatkach schodowych. Spółdzielnia wskazała, iż wszystkie poniesione wydatki na poszczególne budynki (które były przedmiotem projektu), nie dotyczą sprzedaży opodatkowanej i mają związek jedynie ze sprzedażą zwolnioną.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stan prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie dotyczą sprzedaży opodatkowanej, Spółdzielni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zauważyć należy, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do zagadnienia będącego przedmiotem zapytania, a nie oceniano innych kwestii przedstawionych we własnym stanowisku, w szczególności kwestii czy pobierane przez Spółdzielnię opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych są zwolnione od podatku od towarów i usług, bowiem nie były to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl