ITPP1/443-390a/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-390a/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełniony wnioskiem z dnia 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz usług dodatkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony wnioskiem z dnia 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz usług dodatkowych.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z postanowieniami statutu, świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i rehabilitacyjne, umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu z przysługujących świadczeń zdrowotnych.

Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób niezamieszkujących w DPS, a także w miarę możliwości świadczy inne odpłatne usługi na zewnątrz. Są to np. usługi rehabilitacyjne (PKWiU 85.14.13-00.00), usługi stołówkowe (PKWiU 55.51.10-00-00), wynajem pojazdu (PKWiU 60.22.12.00.00), sprzedaż miodu oraz wynajem mieszkań na rzecz osób fizycznych (zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) - traktowane jako "usługi dodatkowe". Ogólna kwota sprzedaży z tytułu usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.) oraz usług opodatkowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwotę 40.000 zł. Sprzedaż usług, o jakich mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w 2008 r. obejmuje sprzedaż usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (np. turnusy rehabilitacyjne) i sprzedaż "usług dodatkowych", co stanowi kwotę powyżej 40.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zwolnienie usług ochrony zdrowia i opieki społecznej na podstawie załącznika nr 4 poz. 9 do ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje swoim zakresem również zwolnienie "usług dodatkowych". Czy też usługi te nie są zwolnione od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85) na podstawie załącznika nr 4 poz. 9 do ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również zwolnienie "usług dodatkowych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do zapisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wskazuje art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 4 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (ex 70.20.11).

Natomiast w poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i rehabilitacyjne, umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu z przysługujących świadczeń zdrowotnych. Wnioskodawca świadczy również usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób niezamieszkujących w Domu Pomocy Społecznej. Ponadto, świadczy inne odpłatne usługi "na zewnątrz" określone jako "usługi dodatkowe" takie jak: usługi rehabilitacyjne (PKWiU 85.14.13-00.00), usługi stołówkowe (PKWiU 55.51.10-00-00), wynajem pojazdu (PKWiU 60.22.12.00.00), wynajem mieszkań na rzecz osób fizycznych - jak wskazuje Wnioskodawca - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy oraz sprzedaż miodu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż zwolnieniem od podatku od towarów i usług będą objęte te z czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, które zostały wskazane w powołanych przepisach prawa podatkowego. Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie, traktując każdą z opisanych we wniosku "usług dodatkowych", jako odrębną czynność, polegającą na świadczeniu jej na rzecz osób niezamieszkujących w DPS-ie, zwolnienie od podatku od towarów i usług ma zastosowanie w przypadku świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz rehabilitacyjnych, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 85. Ponadto, zwolnieniem od podatku od towarów i usług będą objęte również usługi wynajmu mieszkań, przy założeniu, że są sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 70.20.11, a zakres tego świadczenia mieści się w ramach określonych w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy.

Odnosząc się natomiast do pozostałej działalności tj. do świadczonych przez Wnioskodawcę usług stołówkowych, usług wynajmu samochodu czy czynności sprzedaży miodu należy stwierdzić, iż jako niewymienione w katalogu czynności objętych zwolnieniem przedmiotowym, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danej czynności.

Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Jednostkę w stanie faktycznym.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl