ITPP1/443-385/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-385/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne, sprzedaży reklamy i ogłoszeń drobnych, pobiera składki członkowskie, opłaty przyłączeniowe i instalacyjne. Od 1 listopada 1998 r. Wnioskodawca wprowadził kasę fiskalną. W 2009 r. sprzedaż zwolniona z ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych tj. usługi telekomunikacyjne wyniosła 94% ogólnej sprzedaży. Natomiast w pierwszym kwartale 2010 r. 93%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje tylko zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tj. przy sprzedaży usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej czy podmiotowe tj. obejmujące swym zakresem całą sprzedaż prowadzoną przez Wnioskodawcę.

2.

Czy, w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi już rejestrację obrotu za pomocą kasy fiskalnej, może, w związku ze zwolnieniem zaprzestać rejestracji obrotu na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wziąć pod uwagę § 2 ust. 1 pkt 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 8 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. oraz § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. Zgodnie z rozporządzeniem z 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym znajdują się na pozycji 22 usługi telekomunikacyjne. Ponadto zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności był wyższy niż 80%, z tym zastrzeżeniem, iż zwolnień tych nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. W ocenie Wnioskodawcy, na chwilę obecną przysługuje zwolnienie przedmiotowe. Aby upewnić się co do możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego należy zajrzeć do rozporządzenia z 2009 r. W rozporządzeniu tym wskazano, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym na poz. 13 znajdują się usługi telekomunikacyjne oraz podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności był wyższy niż 70%. Rozporządzenie to weszło w życie od 1 stycznia 2010 r. W roku podatkowym 2009 r. udział obrotów z tytułu usług telekomunikacyjnych w obrotach ogółem podatnika z działalności wyniósł 94%, czyli był wyższy niż wymagane 70%. Zatem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z 2010 r., tj. 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawcy przysługiwało zarówno zwolnienie przedmiotowe tj. w zakresie usług telekomunikacyjnych, jak i podmiotowe z całości prowadzonej sprzedaży.

Wobec powyższego w danej sprawie ma zastosowanie zarówno zwolnienie przedmiotowe, jak i podmiotowe z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, gdyż w przypadku zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca nie utracił przed 1 stycznia 2011 r. prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Wnioskodawca, pomimo przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązywały i obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych ewidencjonował je. Wybór zwolnienia należy do Wnioskodawcy. Zatem w przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca może zaprzestać ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w zakresie całej swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zgodnie z zapisem § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, w którym w poz. 13 wymieniono świadczenie usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2).

Natomiast z § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Z zapisu § 3 ust. 6 pkt 1wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Z kolei stosownie do § 4 ust. 1 pkt 5 i 7 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32),

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (ex PKWiU 33.40.3);

oraz przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 22 tego załącznika wymieniono usługi telekomunikacyjne (PKWiU 61).

Z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również:

1.

podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%;

2.

podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Z kolei na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 i 7 rozporządzenia wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

A. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

B. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);

oraz przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług telekomunikacyjnych, sprzedaży reklamy i ogłoszeń drobnych, pobiera składki członkowskie, opłaty przyłączeniowe i instalacyjne. Od 1 listopada 1998 r. Wnioskodawca wprowadził kasę fiskalną. W 2009 r. sprzedaż zwolniona z ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych tj. usługi telekomunikacyjne wyniosła 94% ogólnej sprzedaży. Natomiast w pierwszym kwartale 2010 r. 93%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż przy założeniu, Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w powołanym § 4 ust. 1a przed dniem 1 stycznia 2010 r. nie powstał wobec niego obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to mając na uwadze procentowy udział obrotów osiągniętych w 2009 r. Wnioskodawca mógł w 2010 r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r., o ile obrót osiągnięty w poprzednim roku podatkowym (2010) z tytułu sprzedaży zwolnionej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w powiązaniu z poz. 1-32 załącznika do tego rozporządzenia stanowił ponad 80% obrotu ogółem osiągniętego z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (analogicznie, zwolnienie podmiotowe obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2012 r. o ile procentowy udział obrotów, o których wyżej mowa, będzie się kształtował w 2011 r.).

W przeciwnym wypadku, w zakresie świadczonych usług telekomunikacyjnych, przy założeniu, że są one sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 61, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl