ITPP1/443-383/08/KM - Opodatkowanie podatkiem Vat nieodpłatnego przekazania urządzeń ciepłowniczych dla gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-383/08/KM Opodatkowanie podatkiem Vat nieodpłatnego przekazania urządzeń ciepłowniczych dla gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń ciepłowniczych dla gminy oraz określenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń ciepłowniczych dla gminy oraz określenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W trzech budynkach mieszkalnych Spółdzielni znajdują się urządzenia węzłów ciepłowniczych, będące jej własnością, które zamierza przekazać nieodpłatnie dla urzędu gminy. Urządzenia te nabyte w latach 1998 - 2000 stanowią część systemu ciepłowniczego tych budynków mieszkalnych. Urządzenia ciepłownicze zamontowane w pozostałych budynkach Spółdzielni są własnością przedsiębiorstwa zajmującego się wytwarzaniem i sprzedażą energii cieplnej. W momencie nabycia urządzeń Spółdzielni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Podatek należny nie został pomniejszony o podatek naliczony, a w ewidencji środków trwałych przyjęto wartość brutto urządzeń, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie urządzeń ciepłowniczych dla gminy będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to co będzie stanowiło podstawę opodatkowania i jaką należy zastosować stawkę?

Zdaniem Wnioskodawcy, zawartym w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lipca 2008 r., w przypadku nieodpłatnego przekazania urządzeń ciepłowniczych, znajdujących się w budynku mieszkalnym i służących wyłącznie dostawie energii cieplnej do lokali mieszkalnych, stawka podatku wynosi 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Podstawą opodatkowania nieodpłatnego przekazania będzie cena nabycia urządzeń ciepłowniczych pomniejszona o podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień zawartych w art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

*

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 cyt. ustawy) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów (zrównane z odpłatną dostawą) niezależnie od celu tego przekazania. Opodatkowaniu podlega zatem nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które są następnie nieodpłatnie przekazywane zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

W myśl art. 29 ust. 10 ww. ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a.

Zgodnie z art. 47 § 1-3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Jak wynika z art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Natomiast zgodnie z art. 49 urządzenia służące do doprowadzania i odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać na rzecz gminy nabyte wcześniej urządzenia węzłów ciepłowniczych. W momencie nabycia tych urządzeń, służących do dostawy energii cieplnej w budynkach mieszkalnych, Spółdzielni przysługiwało - jak wskazano we wniosku - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie na rzecz gminy przedmiotowe urządzenia węzłów ciepłowniczych, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dokona dostawy towarów (nie stanowiących części składowych budynku), która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa dostawa nie mieści się w katalogu zwolnień od podatku od towarów i usług, nie jest również objęta preferencyjną stawką podatku od towarów i usług, zatem podlegać będzie opodatkowaniu, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, według stawki podstawowej - 22%.

W przypadku omawianej transakcji podstawą opodatkowania, zgodnie z cyt. art. 29 ust. 10 ustawy, będzie cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl