ITPP1/443-381/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-381/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w regionie poprzez zakup nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w regionie poprzez zakup nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Ze środków Unii Europejskiej zrealizował inwestycję pn. "Poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w regionie poprzez zakup nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej". W ramach projektu zakupione zostały 2 samochody ciężkie ratowniczo-gaśnicze. Wnioskodawca zaznaczył, iż nabyte towary i usługi nie będą służyć czynnościom wykonywanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, ponieważ pozyskane środki w całości będą przeznaczone na realizację zadań nałożonych ustawą o Państwowej Straży Pożarnej, dla realizacji których Wnioskodawca został powołany. Dodatkowo w piśmie uzupełniającym z dnia 26 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja nie została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odzyskać podatek od towarów i usług od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w regionie poprzez zakup nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, Wnioskodawca nie ma prawa odzyskać podatku od zakupionych towarów i usług, które nie będą służyć czynnościom wykonywanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika ze złożonego wniosku, realizacja projektu pod nazwą "Poprawa bezpieczeństwa ekologicznego w regionie poprzez zakup nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej" jest zadaniem nałożonym na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami, a zatem w tym zakresie Wnioskodawca, działa na podstawie przepisów prawa nakładających na niego, jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, określone zadania. W przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany - z wyłączeniem przypadków gdy zadania te realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - w zakresie tym nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem, gdyż nie występuje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto przyznane Wnioskodawcy środki na realizację ww. projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., co powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl