ITPP1/443-380/07/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-380/07/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia przez kontrahenta kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi świadczone na podstawie umów ryczałtowych, na mocy których za stałą opłatą wystawca zobowiązany będzie do pozostawania w dyspozycji na każde żądanie kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia przez kontrahenta kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi świadczone na podstawie umów ryczałtowych, na mocy których za stałą opłatą wystawca zobowiązany będzie do pozostawania w dyspozycji na każde żądanie kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się świadczeniem usług z zakresu doradztwa gospodarczego. Podpisane zostały umowy, na mocy których Spółka zobowiązana jest do świadczenia określonych usług. Spółka zamierza zawrzeć tak zwane umowy ryczałtowe, na podstawie których za stałą opłatą zobowiązana będzie do pozostawania w dyspozycji na każde żądanie kontrahenta w zakresie doradztwa gospodarczego. Taka umowa o charakterze ryczałtu będzie miała to do siebie, że czasami prace w niej określone zostaną wykonane, a czasami nie zostaną wykonane, bo kontrahent nie dokona żadnego zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając fakturę związaną z umową ryczałtową, w przypadku gdy w danym okresie objętym fakturą nie wykonano żadnych prac, kontrahent Spółki ma prawo obniżyć podatek naliczony zawarty w tej fakturze.

Zdaniem wnioskodawcy podatek wynikający z faktury wystawionych na podstawie umowy o charakterze ryczałtowym może podlegać odliczeniu przez kontrahenta Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Analizując przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż usługa, wynikająca z zawartej umowy ryczałtowej, polegająca na pozostawaniu w dyspozycji na każde żądanie kontrahenta w zakresie doradztwa gospodarczego będzie udokumentowana fakturą VAT. Zdaniem tut. organu przedmiotowa usługa zostanie wykonana bez względu na to, czy kontrahent zleci Spółce wykonanie określonych prac, czy też nie.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

.

Zatem, w ocenie tut. organu nabywcy usługi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie ww. usług, o ile oczywiście przedmiotowe nabycie usług będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną, poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia w art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl