ITPP1/443-375/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-375/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych i prac rozwojowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych i prac rozwojowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę, Politechnika wraz z innymi uczelniami złożyła ofertę w ramach konkursu ogłoszonego przez Ministra Edukacji i Nauki na realizacje projektu badawczego zamawianego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego po rozpatrzeniu ofert podjął decyzję z dnia 30 stycznia 2007 r., w której wskazał jako jednostkę kierującą - Politechnikę B oraz przyznał jednostce kierującej kwotę na realizację projektu badawczego zamawianego z określeniem kwot dla poszczególnych realizatorów projektu. W imieniu wszystkich realizatorów projektu umowę na wykonanie projektu Politechnika B jako koordynator zawarła z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Minister przekazał Politechnice B środki dla Współwykonawców, zgodnie z harmonogramem realizacji zadań. Na podstawie decyzji i umowy z Ministrem Politechnika B zawarła umowę na realizację projektu badawczego zamawianego. Stronami umowy są: jednostka kierująca realizacją projektu zamawianego, tj. Politechnika B i 13 jednostek współwykonujących w tym Politechnika A. W umowie zawarta jest klauzula, że jednostce - Politechnice A przysługuje prawo własności wyników prac (badań naukowych i prac rozwojowych), prawo przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu, prawo do uzyskanych przy realizacji projektu korzyści ubocznych. Politechnika A jako jednostka realizująca zadania badawcze zobowiązana jest do składania raportów merytorycznych z wykonanych badań kierownikowi projektu. Środki przekazywane przez Ministra za pośrednictwem koordynatora służą finansowaniu zdefiniowanych w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) badań naukowych podstawowych i przemysłowych oraz prac rozwojowych. Przeprowadzone badania (za otrzymaną dotację) służą zdobyciu i poszerzeniu wiedzy. Uzyskane wyniki prac badawczych prezentowane będą w środowisku naukowym w publikacjach i referatach, na konferencjach naukowych. Projekt ten nie będzie generował przychodów ani w trakcie realizacji, ani po jego zakończeniu. Dotacja przeznaczona jest na realizację projektu, w ramach którego nie zostanie wytworzony żaden produkt czy usługa o charakterze odpłatnym - nie będzie to odpłatna dostawa towarów bądź usługa w rozumieniu art. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy badania naukowe i prace rozwojowe finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych realizowane przez Politechnikę A, jako jednostkę współwykonującą, w ramach zawartej Umowy konsorcjum dla realizacji projektu "Nowe metody i technologie dezodoryzacji w produkcji przemysłowej, rolniczej i gospodarce komunalnej" podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też są to czynności nie podlegające w ogóle opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż nie są objęte jego zakresem przedmiotowym.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej powyżej sytuacji nie występuje świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, czy osoby prawnej, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Minister występuje jako strona finansująca. Politechnika B spełnia wyłącznie rolę koordynatora i jednostki rozliczającej się z ministerstwem z otrzymanych środków finansowych przeznaczonych dla Współwykonawców między innymi Politechniki A (na podstawie zawartej umowy na realizację poszczególnych, wyodrębnionych części tego projektu). Prawo własności wyników badań naukowych oraz przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Politechnice A jako jednostce wykonującej zadanie badawcze. W związku z tym, że nie istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia, odnoszący z niego korzyść majątkową, zatem świadczenie to nie jest usługą w myśl ustawy o podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, należy więc rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w sytuacji, gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie jej odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu bądź też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Politechnika współuczestniczy w realizacji projektu badawczego, wykonując badania naukowe i prace rozwojowe, finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Prawo własności wyników badań naukowych, prawo przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu oraz prawo do uzyskanych przy jego realizacji korzyści ubocznych przysługuje Wnioskodawcy. Z przedstawionego opisu wynika, że prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi w czasie realizacji projektu przysługuje wyłącznie wykonawcy.

Cel i wyniki badań nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, lecz służą do ogólnego wykorzystania - wyniki prac badawczych będą prezentowane w środowisku naukowym w publikacjach i referatach na konferencjach naukowych.

Z warunków określonych w umowie wynika, że w okresie realizowania badań środki finansowe przekazywane są w częściach, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem kolejnych etapów zadań (określone kwoty dla poszczególnych realizatorów projektu). Zatem środki te nie mają charakteru wynagrodzenia podwykonawcy i uzyskanych kwot nie można utożsamiać z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze przedstawiony zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Politechnika nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów - zatem wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego zamawianego "Nowe metody i technologie dezodoryzacji w produkcji przemysłowej, rolniczej i gospodarce komunalnej" nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl