ITPP1/443-374/12/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-374/12/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem złota i srebra - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem złota i srebra.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży wyrobów jubilerskich ze złota oraz srebra. W celu pozyskania materiału do produkcji dokonuje Pan nabycia złomu złota lub srebra, a jeżeli istnieje konieczność gospodarcza również dostawy tegoż złomu. W opisanych sytuacjach dwie strony (nabywca i dostawca) są czynnymi podatnikami VAT. Do kwietnia 2011 r. sprzedawał Pan, jak też dokonywał zakupu złomu wykazując na fakturze stawkę 23%. Od lipca 2011 r. część czynnych podatników sprzedaje Panu złom naliczając 23% podatek VAT, pozostała część przy sprzedaży nie nalicza podatku VAT, zamieszczając jedynie na fakturze stwierdzenie że "podatek VAT rozlicza nabywca". Tak więc w dokumentacji gospodarczej wystąpiły nabycia złomu w stawce 23%, oraz bez naliczenia podatku, jedynie z klauzulą, że "podatek rozlicza nabywca".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w aktualnie obowiązującym stanie prawnym to sprzedawca złomu (czynny podatnik) wykazuje podstawę opodatkowania z tytułu dostawy złomu, rozliczając w tym zakresie podatek należny. Czy też nie rozlicza podatku należnego, a to nabywca złomu jest zobowiązany do wykazania w deklaracji podatku należnego oraz podatku naliczonego.

Pana zdaniem, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podatnik dokonujący dostawy złomu złota i srebra nie wykazuje podatku należnego. Na fakturze sprzedaży powinien umieścić zapis że "nabywca złomu złota jest zobowiązany do rozliczenia podatku". A zatem jest zobowiązany do wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego oraz podatku naliczonego. Wskazał Pan również, iż z uwagi na liczne wątpliwości wystąpił do Urzędu Statystycznego z prośbą o stwierdzenie, do jakiego grupowania PKWiU należy przypisać złom złota i srebra oraz blachę złota i zlewki złota. W dniu 24 listopada 2011 r. Urząd Statystyczny udzielił odpowiedzi, stwierdzając, że wymienione w zapytaniu wyroby mieszczą się w grupowaniach:

* złom zużytych lub zepsutych wyrobów ze złota (np. uszkodzona biżuteria) nie nadających się do powtórnego zastosowania,

* odpady i pozostałości otrzymywane z mechanicznej obróbki złota np. w warsztatach złotniczych, jubilerskich

* PKWiU 38.11.58.0 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal".

* nieuszkodzone wyroby jubilerskie

* PKWiU 32.12.13.0 "Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym".

Pana zdaniem, skoro art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy stanowi, że zasadę "odwróconego obowiązku podatkowego (zakup bez VAT)" stosuje się przez osoby nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, załącznik ten wymienia w poz. 6 symbol PKWiU 38.11.58.0 - nazwa towaru: odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, tak więc sprzedawca opierając się na art. 17 ust. 1 pkt 7 ma prawo do nienaliczania podatku VAT, dokumentując sprzedaż złomu złota i srebra.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w powyższym art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:'

1.

ex 24.10.14.0 - granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlaniedrobniutkich odpadów lub złomu,

2.

ex 24.45.30.0 - pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

3.

38.11.51.0 - odpady szklane,

4.

38.11.54.0 - pozostałe odpady gumowe,

5.

38.11.55.0 - odpady z tworzyw sztucznych,

6.

38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

7.

38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

8.

ex 38.32.29.0 - surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Przy czym w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. istotna jest klasyfikacja towaru.

W art. 41 ust. 1 powołanej ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Z opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży wyrobów jubilerskich ze złota oraz srebra. W celu pozyskania materiału do produkcji dokonuje Pan nabycia złomu złota lub srebra, a jeżeli istnieje konieczność również jego dostawy. W sytuacjach tych obie strony (nabywca i dostawca) są czynnymi podatnikami VAT. Z uwagi na liczne wątpliwości wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego z prośbą o wskazanie, do jakiego grupowania PKWiU należy przypisać złom złota i srebra oraz blachę złota i zlewki złota. Z uzyskanej w dniu 24 listopada 2011 r. odpowiedzi wynika, że wyroby:

* złom zużytych lub zepsutych wyrobów ze złota (np. uszkodzona biżuteria) nie nadających się do powtórnego zastosowania oraz odpady i pozostałości otrzymywane z mechanicznej obróbki złota np. w warsztatach złotniczych, jubilerskich - mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 38.11.58.0 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal";

* nieuszkodzone wyroby jubilerskie - mieszczą się grupowaniu PKWiU 32.12.13.0 "Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym".

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny oraz aktualnie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego wskazać należy, iż w przypadku dostawy towarów stanowiących złom złota i srebra, sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 38.11.58.0 przez podatników, o których mowa w art. 15, niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 - przy założeniu, że dostawa taka nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - w oparciu o dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 7 w powiązaniu z art. 17 ust. 7 cyt. ustawy obowiązek rozliczenia podatku należnego został przeniesiony na nabywcę.

Z tych też względów, w opisanych przez Pana okolicznościach, działając w charakterze nabywcy złomu złota i srebra, sklasyfikowanego w PKWiU w grupowaniu 38.11.58.0, to Pan winien opodatkować nabycie tych towarów wg podstawowej stawki VAT, tj. 23%.

W tej sytuacji dokonujący dostawy ww. towarów obowiązani są wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w treści której nie wykazuje się stawki ani kwoty podatku, jak również należności wraz z podatkiem.

Natomiast w przypadku dostawy przez Pana złomu złota i srebra, sklasyfikowanego w PKWiU w grupowaniu 38.11.58.0, obowiązek rozliczenia podatku należnego ciąży na jego nabywcach (podatnikach VAT czynnych). Pan w tej sytuacji zobowiązany jest wystawić fakturę VAT zgodnie z powyższymi zasadami określonymi w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Powyższe zasady nie mają jednakże zastosowania w przypadku dostawy nieuszkodzonych wyrobów jubilerskich, sklasyfikowanych - jak wskazano we wniosku - w PKWiU w grupowaniu 32.12.13.0, bowiem nie zostały one ujęte w ww. załączniku nr 11 do ustawy.

Wskazać ponadto należy, iż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy stwierdzić należy, iż przy założeniu, że nabywane towary stanowiące złom złota i srebra, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.11.58.0, wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje Panu z tego tytułu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie wywiera skutków podatkowoprawnych względem Pana kontrahentów.

Końcowo podkreślić należy, iż analiza prawidłowości dokonanej we wniosku klasyfikacji opisanych towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl