ITPP1/443-371/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-371/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, dostawy artykułów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, dostawy artykułów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym, opłacającym KRUS. Dodatkowo, poza obrębem własnego gospodarstwa rolnego prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą (sklep) w zakresie handlu artykułami spożywczymi, owocami i warzywami. Z pozarolniczej działalności gospodarczej rozlicza się Pani na zasadzie zryczałtowanego podatku dochodowego ("ewidencja przychodów"), a ze względu na wielkość obrotów jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT. W miejscu prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pani sprzedaż produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego w stanie nieprzetworzonym. Zatrudnia Pani jednego pracownika na umowę o pracę. Od dnia 1 marca 2011 r. rejestruje Pani obrót uzyskany z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej. Kasa rejestrująca została zaprogramowana przez serwisanta w taki sposób, iż zostały utworzone grupy towarów zakupionych do handlu oraz grupy artykułów rolnych pochodzących w z własnych upraw: owoce własne, warzywa własne. Po sporządzeniu fiskalnego raportu dobowego, w jednym ciągu drukuje Pani raport niefiskalny (wartość sprzedaży z podziałem na grupy t.j. drukowana jest ilość i wartość sprzedanych owoców, warzyw, jaj, słodyczy oraz warzyw własnych - t.j. artykułów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego) oraz wartość sprzedaży ogółem.

Na jednym pasku (na jednej stronie) drukuje się całość t.j. raport fiskalny i niefiskalny.

W przyszłości kasa rejestrująca zostanie zaprogramowana przez serwisanta w ten sposób, że literze F przyporządkowana zostanie "stawka zwolniona" dla sprzedaży artykułów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego (grupa owoce własne, warzywa własne). W związku z tym w dobowym raporcie fiskalnym zostanie wyszczególniona jednocześnie sprzedaż artykułów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego (pod literą F - sprzedaż zwolniona od podatku własnych artykułów rolnych, dokonywana przez rolnika ryczałtowego) oraz sprzedaż zwolniona od podatku VAT towarów handlowych (pod literą G).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy może Pani prowadzić sprzedaż własnych produktów rolnych w stanie nieprzetworzonym z pominięciem kasy fiskalnej w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej poza obrębem gospodarstwa rolnego.

2.

Czy ma Pani obowiązek dokumentowania każdorazowo rachunkiem - sprzedaży własnych produktów rolnych, w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej poza obrębem gospodarstwa rolnego, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

3.

Czy ma Pani prawo zarejestrować sprzedaż własnych produktów rolnych (w stanie nieprzetworzonym), będąc rolnikiem ryczałtowym oraz podatnikiem zwolnionym z VAT w zakresie działalności gospodarczej w obecnym zaprogramowaniu kasy rejestrującej.

4.

Czy konieczne jest przeprogramowanie kasy rejestrującej polegające na przyporządkowaniu litery F - do stawki zwolnionej wyłącznie artykułów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego - w celu rejestracji przy użyciu kasy rejestrującej również własnych artykułów rolnych.

5.

Czy aby móc dokonywać rejestracji sprzedaży własnych artykułów rolnych przy użyciu kasy rejestrującej konieczne jest podanie nazwy własnej produktu, w przypadku sprzedaży kilku rodzajów warzyw np. ziemniaków, cebuli czy wystarczy zarejestrować tą sprzedaż w grupie oznaczonej jako "warzywa własne".

6.

Czy będąc rolnikiem ryczałtowym oraz czynnym podatnikiem VAT w zakresie działalności gospodarczej - ma Pani prawo rejestrować sprzedaż własnych produktów rolnych w stanie nieprzetworzonym przy użyciu kasy rejestrującej.

7.

Czy w przypadku rozpoczęcia rejestrowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej własnych płodów rolnych - na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych - może Pani zrezygnować z takiego rozwiązania i dokonywać tej sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej.

Ad. 1 Pani zdaniem, jako rolnik ryczałtowy na podstawie art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług - ma Pani prawo prowadzić sprzedaż własnych produktów rolnych w stanie nieprzetworzonym (w rozumieniu art. 2 pkt 20) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej z pominięciem kasy fiskalnej.

Ad. 2 Pani zdaniem, zgodnie z art. 87 ustawy - Ordynacja Podatkowa nie ma obowiązku dokumentowania każdorazowo sprzedaży prowadzonej poza obrębem gospodarstwa rolnego w stałym miejscu sprzedaży - własnych produktów rolnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Obowiązek wystawienia rachunku wystąpi w momencie, gdy rachunku zażąda kupujący.

Ad. 3. Pani zdaniem, o ile zechce Pani ewidencjonować obrót jako rolnik ryczałtowy (osobiście lub przez pracownika), ze sprzedaży własnych produktów rolnych przy użyciu kasy rejestrującej, to ma Pani do tego prawo. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (art. 111) oraz przepisy aktów wykonawczych nakazują obowiązek stosowania kas rejestrujących, jednocześnie nigdzie nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Jako rolnik ryczałtowy oraz podatnik zwolniony z VAT w zakresie działalności gospodarczej, może Pani na jednej kasie rejestrującej ewidencjonować obrót (t.j. z tytułu sprzedaży z pozarolniczej działalności gospodarczej jak i działalności rolnej) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej ze "stawką zw." (obrót zwolniony z VAT). Warunkiem rejestracji jest odpowiednie zaprogramowanie kasy rejestrującej przez serwisanta.

Ad. 4. Pani zdaniem, przeprogramowanie kasy rejestrującej polegające przypisaniu do litery F "stawki zwolnionej" do grupy oznaczonej jako artykuły rolne pochodzące z własnego gospodarstwa rolnego jest prawidłowe, lecz niekonieczne. Tym niemniej, spowodowałoby uproszczenie i zwolniłoby Panią z obowiązku sporządzania drugiego wydruku niefiskalnego w rozbiciu na grupy towarów. W raporcie dobowym pod literą G występowałaby sprzedaż z pozarolniczej działalności gospodarczej ze "stawką zw.", a pod literą F - artykuły rolne z własnego gospodarstwa rolnego również zwolnione od podatku VAT (rolnik ryczałtowy).

Ad. 5. Pani zdaniem, niekonieczne jest podawanie nazwy własnej artykułów rolnych na paragonie fiskalnym z własnego gospodarstwa np. ziemniaki własne, cebula własna. Wystarczy zarejestrowanie tej sprzedaży pod nazwą warzywa własne (podobnie jak przy sprzedaży towarów handlowych - na paragonie sprzedaje Pani pomarańcze, cytryny pod nazwą "cytrusy").

Ad 6. Pani zdaniem, jeśli będzie Pani czynnym podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, będzie mogła rejestrować (osobiście lub przez pracownika) obrót z tytułu sprzedaży własnych produktów rolnych jako obrót zwolniony (na paragonach w nazwie będzie uwidocznione pochodzenie artykułu rolnego np. warzywa własne) oraz obrót opodatkowany wg obowiązujących stawek VAT w zakresie działalności handlowej.

Ad. 7. Pani zdaniem, w każdym momencie jako rolnik ryczałtowy zgodnie z art. 117 ustawy o VAT będzie mogła zaniechać rejestracji obrotu sprzedaży własnych artykułów rolnych przy użyciu kas fiskalnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych pomimo, że wcześniej dobrowolnie rejestrowała Pani ten obrót przy użyciu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 15 stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, t.j. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego (jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie).

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 4, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Obowiązki podatników prowadzących ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących określone są w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.)

W myśl tego przepisu podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

1.

dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

2.

sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii;

3.

ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy rezerwowej lub zaprzestać sprzedaży, w przypadkach określonych w art. 111 ust. 3 ustawy;

4.

dokonywać weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz właściwego ich przyporządkowania do stawek podatku oraz niezwłocznego zgłaszania prowadzącemu serwis kas każdej nieprawidłowości w jej pracy;

5.

udostępniać kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów;

6.

zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1;

7.

dokonywać wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej, jeżeli druk kopii umożliwia konstrukcja kasy i umożliwiają to przepisy rozporządzenia;

8.

przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.);

9.

stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7;

10.

dokonywać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia;

11.

nanieść na obudowę kasy w sposób trwały numer ewidencyjny, o którym mowa w § 13;

12.

dokonywać wpisów przewidzianych do wykonania przez podatnika w książce kasy, jak również umożliwiać dokonanie wpisów serwisantowi kasy;

13.

przechowywać książkę kasy przez okres jej użytkowania oraz udostępniać ją na żądanie właściwych organów, a także programy, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 2, § 6 ust. 4 pkt 1; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy przechowuje się w miejscu użytkowania kasy;

14.

poddawać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji;

15.

prowadzić po fiskalizacji kasy wyłącznie sprzedaż w trybie fiskalnym i nie prowadzić sprzedaży na kasie po jej fiskalizacji w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym w trybie szkoleniowym;

16.

stosować przyporządkowanie do oznaczeń literowych stawek podatku zgodnych z zasadami określonymi w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. c); ewentualne odstępstwa są dopuszczalne:

a.

w starszych typach kas, gdzie liczba przewidzianych w konstrukcji kasy grup podatkowych jest mniejsza, niż wynika z tego przepisu,

b.

w okresie 5 miesięcy od dnia zmiany wysokości stawek podatkowych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia - kasy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą odpowiadać następującym warunkom technicznym - a zatem zapisywać w pamięci fiskalnej kasy co najmniej następujące dane:

a.

informację o dacie i czasie rozpoczęcia oraz zakończenia pracy w trybie fiskalnym,

b.

numer unikatowy kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

oznaczenia literowe od "A" do "G" służące użytkownikowi kasy do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:

* literze "A" jest przyporządkowana stawka podstawowa podatku,

* literom od "B" do "G" odpowiadają pozostałe stawki podatku wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,

d.

wartość sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku, łączną kwotę podatku i łączną wartość sprzedaży z podatkiem (brutto),

e.

numery i daty każdego z wykonanych raportów fiskalnych dobowych, a także ilość paragonów fiskalnych objętych raportem oraz ilość pozycji w raporcie,

f.

numer i datę oraz godzinę i minutę awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy oraz informację o rozpoczęciu ewidencji sprzedaży po zerowaniu i sposobie jego wykonywania;

Jak wynika z treści § 2 pkt 11 ww. rozporządzenia przez "paragon fiskalny" rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

a.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

b.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

numer kolejny wydruku,

d.

datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

e.

nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

f.

cenę jednostkową towaru lub usługi,

g.

ilość i wartość sprzedaży,

h.

wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,

i.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,

j.

łączną kwotę podatku,

k.

łączną kwotę należności,

l.

kolejny numer paragonu fiskalnego,

m.

kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

n.

logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,

o.

oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k), w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży.

Paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji (...) (§ 5 ust. 1 pkt 10).

Z przytoczonych przepisów wynika, jakie wymagania musi spełniać paragon fiskalny. Jednym z nich jest wymóg zawarcia na wydruku nazwy towaru lub usługi. Sprzedawca zobowiązany jest więc do wskazania nazwy towaru lub usługi tak, aby możliwe było przyporządkowanie temu towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatku VAT.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "nazwa towaru/usługi" oraz nie określają źródła stosowania tych nazw, jednakże przez nazwę towaru lub usługi należy rozumieć nazwę jednostkową, t.j. nazwę mającą tylko jeden desygnat.

Nazwa towaru ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. Sprzedawca jest zobowiązany opisać na paragonie każdy towar, podać jego nazwę, ale też, nie może być to nazwa za bardzo ogólna. Umieszczona na paragonie fiskalnym nazwa towaru winna oznaczać określoną grupę asortymentową sprzedawanego towaru, tak aby do użytej nazwy towaru możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była co do istoty zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto by powiązanie tej nazwy z ceną pozwoliło na indywidualne określenie sprzedawanego towaru. Nie ma przeszkód, by nazwa pochodziła z języka potocznego, tak by była w pełni zrozumiała dla klienta.

Dokonując oceny analizowanej sprawy należy brać pod uwagę także cel przepisów o prowadzeniu ewidencji za pomocą kas rejestrujących. Bez wątpienia paragon fiskalny ma pozwalać na potwierdzenie, że określona transakcja miała miejsce i jednocześnie eliminować ewentualne oszustwa podatkowe, tak by sprzedawca pod jedną nazwą nie mógł ewidencjonować zupełnie różnych towarów, zwłaszcza o dużych różnicach w cenach jednostkowych np. pod nazwą "odzież" - asortymentu od płaszczy po skarpetki.

Jednocześnie należy podkreślić, iż stosownie do § 7 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług oraz ich właściwego przyporządkowania do stawek podatku.

Zatem, to sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań aby nazwa towaru w jednoznaczny sposób definiowała sprzedawane towary i usługi oraz umożliwiała ich właściwe przyporządkowanie do stawek podatków.

Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży. W świetle powyższego, paragony fiskalne, jak i raporty fiskalne, muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży, a zarazem potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dokonywana przez Panią jako rolnika ryczałtowego sprzedaż artykułów rolnych pochodzących z prowadzonego gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy. W tym też zakresie nie powstanie wobec Pani obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym nie będzie Pani zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej tychże artykułów. Należy zatem zgodzić się z Panią, iż jako rolnik ryczałtowy na podstawie art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług - ma Pani prawo prowadzić sprzedaż własnych produktów rolnych w stanie nieprzetworzonym (w rozumieniu art. 2 pkt 20) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej z pominięciem kasy fiskalnej.

Jednocześnie, powołane przepisy nie stoją na przeszkodzie, aby dokonywać ewidencji sprzedaży dotyczącej produktów rolnych przez Panią jako rolnika ryczałtowego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z warunkami dotyczącymi tej ewidencji. Dlatego też należy zgodzić się ze stanowiskiem, iż może Pani ewidencjonować sprzedaż własnych produktów rolnych, przy zachowaniu warunków określonych w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. rozporządzenia w sprawie kryteriów technicznych i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, przy użyciu kasy rejestrującej niezależnie od tego czy w ramach pozostałej działalności korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego, czy też posiada Pani status podatnika VAT czynnego.

A zatem po spełnieniu wymogów związanych z ewidencjonowaniem sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, może Pani ewidencjonować obrót z tytułu sprzedaży z pozarolniczej działalności gospodarczej jak i działalności rolniczej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarcze, przy zastosowaniu jednego urządzenia.

Jednocześnie zgodnie z art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie Pani mogła (jako rolnik ryczałtowy) zaniechać rejestracji obrotu sprzedaży własnych artykułów rolnych przy użyciu kas fiskalnych na rzecz osób o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy pomimo, że wcześniej dobrowolnie rejestrowała Pani ten obrót przy użyciu kasy.

W świetle cytowanych przepisów, wskazać należy jednakże, iż proponowana przez Panią nazwa "warzywa własne" dla sprzedawanych artykułów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego wymaga doprecyzowania, bowiem w tej formie będzie nieprawidłowa, gdyż nie będzie spełniać wymogów rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Z tego też względu oceniając całościowo stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Pani jako rolnika ryczałtowego, dotyczących obowiązku dokumentowania każdorazowo rachunkiem - sprzedaży własnych produktów rolnych - w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej poza obrębem gospodarstwa rolnego - na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, wskazać należy, iż stosownie do art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. W myśl art. 87 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie ma Pani obowiązku każdorazowego dokumentowania przedmiotowych czynności rachunkiem, o którym mowa w art. 87 Ordynacji podatkowej, z wyjątkiem sytuacji, gdy usługobiorca wystąpi z takim żądaniem przed upływem 3 miesięcy od dnia wykonania usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl