ITPP1/443-367/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-367/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu korygowania wadliwie wystawionych dokumentów sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu korygowania wadliwie wystawionych dokumentów sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokumentuje kompleksową usługę dostawy energii elektrycznej przy pomocy systemów bilingowych. W następstwie wygenerowania przez system faktur VAT następuje ich elektroniczny przesył do wydruku przez centrum wydruków masowych. Błąd techniczny spowodował, iż nastąpił wadliwy wydruk dokumentów sprzedaży, polegający na braku oznaczenia na dokumencie "FAKTURA VAT", danych sprzedawcy (nazwa/ adres/NIP), miesiąca sprzedaży, daty wystawienia. Wadliwe dokumenty posiadały pozostałe, wymagane przepisami prawa elementy. Przedmiotowe dokumenty na skutek braku weryfikacji ich poprawności zostały wysłane do klientów. Podkreślenia wymaga fakt, iż Spółka posiada kopie prawidłowo wygenerowanych w systemie bilingowym faktur sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy skorygować opisaną nieprawidłowość.

Zdaniem Wnioskodawcy uznać należy, iż przedmiotowy dokument nie posiada znamion faktury VAT. W związku z powyższym naprawienie błędu winno polegać na skierowaniu do nabywcy prawidłowo wystawionej faktury VAT wraz z wyjaśnieniem zaistniałej nieprawidłowości, przy jednoczesnym zwrocie wadliwego dokumentu w celu jego archiwizacji.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 tejże ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wnioskodawca zauważył, że Minister Finansów korzystając z delegacji ustawowej w § 5 ust. 1 rozporządzenia określił, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaż, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, ustawodawca określił podstawowe elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT. Zdaniem Wnioskodawcy wobec braku m.in. oznaczenia na wydrukowanym dokumencie, iż stanowi on fakturę VAT uznać należy, iż przedmiotowy dokument nie nosi znamion faktury, zatem nie mają zastosowania przepisy podatkowe, określające zasady korygowania nieprawidłowości poprzez wystawienie faktury korygującej. Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zaistniałym stanie faktycznym prawidłowym działaniem podatnika jest wydrukowanie faktury VAT "oryginał" i doręczenie jej nabywcy wraz ze stosownymi wyjaśnieniami. Jednocześnie dla bezpieczeństwa obrotu prawnego, sugerowanym rozwiązaniem jest zwrot do wystawcy wadliwego dokumentu w celu archiwizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl