ITPP1/443-361/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-361/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 7 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie motocykla, towarów i usług służących do jego prawidłowego funkcjonowania oraz paliwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie motocykla, towarów i usług służących do jego prawidłowego funkcjonowania oraz paliwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 23 stycznia 2008 r. dokonał Pan nabycia motocykla wraz z wyposażeniem, który przyjął Pan do ewidencji środków trwałych. Zakup ten został udokumentowany fakturą VAT. Przedmiotowy motocykl będzie używany w Pana przedsiębiorstwie w celach służbowych (dojazdy do klientów, do firm ubezpieczeniowych i innych firm współpracujących, dojazdy do kontrahentów w celach dokonywania uzgodnień i transakcji handlowych oraz przewozu niektórych towarów i materiałów służących bezpośrednio do realizacji Pana działalności). Uznając, że motocykl jest zaliczany do pojazdów samochodowych, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżył Pan podatek należny o podatek naliczony w kwocie 6.000 zł, ponieważ 60% kwoty podatku naliczonego na otrzymanej fakturze sprzedaży przekraczało dopuszczalną kwotę określoną we wskazanym wyżej przepisie.

Przy zakupie paliwa silnikowego do ww. pojazdu, zgodnie z zapisem art. 88 ust. 3 powołanej ustawy, nie będzie Pan odliczał podatku naliczonego na fakturach potwierdzających te nabycia, natomiast podatek naliczony przy zakupach części zamiennych oraz innych towarów i usług służących do prawidłowego funkcjonowania tego środka trwałego, będzie Pan rozliczał zgodnie z przepisami zawartymi w art. 86 ust. 1 tejże ustawy, tj. obniżając podatek należny o całkowity podatek naliczony wynikający z faktur VAT potwierdzających te zakupy.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 7 kwietnia 2008 r., zadano następujące pytania.

* Czy zakupiony motocykl należy zaliczyć do pojazdów samochodowych i w związku z tym odliczyć podatek naliczony w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł.

* Czy można odliczać od podatku należnego podatek naliczony z faktur VAT dotyczących zakupu paliwa.

* Czy można odliczać od podatku należnego podatek naliczony z faktur VAT dotyczących zakupu części zamiennych oraz innych towarów i usług koniecznych do prawidłowego funkcjonowania opisanego środka trwałego

.

Zdaniem Wnioskodawcy, motocykl jest pojazdem samochodowym i w związku z tym podatek naliczony z faktury zakupu został odliczony w wysokości 6.000 zł. Nie należy odliczać podatku naliczonego z faktur potwierdzających zakup paliwa, natomiast można odliczać podatek naliczony z faktur VAT potwierdzających zakup innych towarów i usług koniecznych do prawidłowej eksploatacji tego pojazdu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca uzależnił prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, od związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez podatnika tego podatku.

Jednocześnie w ust. 3 powołanego artykułu ustawodawca zapisał, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Jak wynika z ust. 4 tegoż artykułu, przepis ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków

;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie

;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest

:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W treści art. 88 cyt. ustawy ustawodawca zawarł ograniczenia dotyczące możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak, zgodnie z ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast w ust. 3 tegoż artykułu wskazano, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego, należy odnieść się do definicji określonej w art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 33 cyt. ustawy, "pojazd samochodowy" to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, natomiast w punkcie 45 powołanego artykułu wskazano, że "motocykl" jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem - wielośladowym.

W związku z powyższym, ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 3 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług mają również zastosowanie do motocykli z uwagi na fakt, iż motocykle uznane są za pojazdy samochodowe. Dlatego też w przypadku nabycia motocykla do prowadzonej działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 6.000 zł, o ile towar ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz, jeżeli nie występują ograniczenia wynikające z treści art. 88 wskazanej ustawy. Jednocześnie należy stwierdzić, iż nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do tego pojazdu.

Ustosunkowując się z kolei do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług "koniecznych do prawidłowego funkcjonowania" wskazanego wyżej pojazdu, stwierdzić należy, iż prawo to przysługuje na zasadach określonych w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy, o ile nie występują ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy, w tym wyłączenia określone w ust. 2 i 3 tego artykułu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl