ITPP1/443-36/12/AJ - Zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-36/12/AJ Zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uczelnia od 1 maja b.r. zobowiązana jest do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. W ramach prowadzonej działalności świadczy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym następujące usługi:

* usługi w zakresie edukacji,

* usługi zakwaterowania w domach studenckich i ośrodku wypoczynkowym,

* usługi wynajmowania nieruchomości zarówno na cele mieszkaniowe, jak i na cele prowadzonej działalności gospodarczej,

* usługi biblioteczne,

* usługi telekomunikacyjne,

* usługi informatyczne,

* usługi poprawy kondycji fizycznej (siłownia, aerobic, pilates),

* usługi związane ze sportem (prowadzenie zajęć sportowych z instruktorem),

* usługi turystyczne (organizowanie obozów narciarskich, wycieczek),

Zapłata za ww. usługi następuje:

1.

przelewem na konto bankowe Uczelni za pośrednictwem poczty lub banku,

2.

w formie potrącenia z listy płac (jeżeli usługa jest świadczona na rzecz pracowników),

3.

w formie gotówki,

przy czym wpłaty za usługi dokonywane są w całości i odbywają się w jednej z form określonych w punktach 1-3. Nie występują sytuacje, aby za jedną usługę usługobiorca wpłacił częściowo przelewem i dokonał dopłaty w innej formie np. gotówką.

Z dokumentacji wpłat, tj. ewidencji, wyciągów bankowych, potrąceń czy paragonów można jednoznacznie zidentyfikować, jakiej konkretnie transakcji płatność dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Uczelnia jest zobowiązana do ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia ww. usług przy użyciu kas rejestrujących, jeśli zapłata za usługę świadczoną na rzecz konkretnego odbiorcy następuje w całości za pośrednictwem poczty lub banku.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 22 wymienione są usługi telekomunikacyjne, zaś w 29 - usługi w zakresie edukacji, tak więc bez względu na formę płatności usługi te nie podlegają ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z pozycją 33 zwolnione jest z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz pracowników, tak więc obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz pracowników Wnioskodawcy bez względu na sposób zapłaty za nie: gotówkowo, bezgotówkowo czy w formie potrąceń z listy płac nie podlega ewidencji.

W pozostałych przypadkach, zgodnie z zapisami zawartymi w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, jeśli zapłata za konkretną usługę następuje w całości w formie przelewu na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ewidencji tego obrotu przy użyciu kasy fiskalnej. Wyrażenie "w całości" nie odnosi się do grupy usług, np. usług zakwaterowania, a konkretnej usługi - zakwaterowania danej osoby w ustalonym terminie. Za usługi zakwaterowania zapłata następuje w dwojaki sposób: albo nabywca w całości opłaca swoje noclegi gotówką i wówczas otrzymuje paragon, albo opłaca swoje noclegi przelewem i wówczas transakcja nie jest rejestrowana przy zastosowaniu kasy fiskalnej, ponieważ z ewidencji można jednoznacznie stwierdzić, jakiej transakcji płatność dotyczy. Nie występuje sytuacja, aby za konkretną usługę Wnioskodawca otrzymał zapłatę częściowo gotówką, a częściowo przelewem. Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jeśli zapłata za konkretną usługę następuje w formie przelewu oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, to nie jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia ww. usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika, stanowiącej katalog sprzedaży dotyczącej szczególnych czynności, w pozycji 33 wymieniono dostawę i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2).

Natomiast w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższych zwolnień wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tych regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę lub towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług lub sprzedaży towarów za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

* sprzedaż nie dotyczy czynności wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia,

Brak spełnienia jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Uczelnia świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym na rzecz swoich pracowników.

Zapłata za ww. usługi następuje przelewem na konto bankowe Uczelni za pośrednictwem poczty lub banku, formie potrącenia z listy płac (jeżeli usługa jest świadczona na rzecz pracowników), lub w formie gotówki, przy czym wpłaty za usługi dokonywane są w całości i odbywają się w jednej z form określonych w punktach 1-3. Nie występują sytuacje, aby za jedną usługę usługobiorca wpłacił częściowo przelewem i dokonał dopłaty w innej formie np. gotówką.

Z dokumentacji wpłat, tj. ewidencji, wyciągów bankowych, potrąceń czy paragonów można jednoznacznie zidentyfikować, jakiej konkretnie transakcji płatność dotyczy.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż Uczelnia ma prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, pod warunkiem spełniania określonych w nim warunków.

Skoro zatem, jak wynika ze złożonego wniosku, zapłata za świadczoną usługę lub towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Uczelni, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła a Uczelnia nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług towarów za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r., to ma prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

Końcowo należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii prawa Wnioskodawcy do korzystania z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczonych usług telekomunikacyjnych, jak i edukacyjnych, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl