ITPP1/443-355b/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-355b/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki cywilnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych oraz handlu. Zamierza Pan zawiązać z żoną oraz synem przedsiębiorstwo rodzinne, tworząc spółkę cywilną i wnieść do niej w formie aportu cały majątek dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa (całe przedsiębiorstwo). Wkładu niepieniężnego dokona Pan jeszcze przed likwidacją dotychczas prowadzonej działalności. Poszczególne składniki majątkowe przedsiębiorstwa wyceni Pan według aktualnej wartości rynkowej i na podstawie sumy tych wartości ustali wartość wnoszonego aportem przedsiębiorstwa. Nowo utworzona spółka cywilna będzie rozliczać się w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Poszczególne składniki wniesionego aportem majątku rzeczowego zaewidencjonowane zostaną do poszczególnych grup majątku jako: materiały, wyposażenie, środki trwałe itp. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wchodzące w skład aportu, byłyby amortyzowane z uwzględnieniem wysokości odpisów dotychczas dokonanych w prowadzonej działalności. W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że przedmiotem aportu będą wszystkie składniki obecnie prowadzonego przedsiębiorstwa z wyjątkiem ksiąg przychodów i rozchodów. Aktualnie prowadzone przedsiębiorstwo mieści się w definicji wskazanej w art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie aportem wszystkich składników majątku dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa spowoduje konieczność sporządzenia remanentu likwidacyjnego i rozliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportem wszystkich składników majątku dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa przed zgłoszeniem likwidacji dotychczasowej działalności gospodarczej na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega przepisom tej ustawy. Zatem wniesienie aportu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a likwidacja dotychczasowej działalności nie spowoduje obowiązku podatkowego w trybie art. 14 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 14 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 14 ust. 4 cyt. ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza Pan wnieść aportem do spółki cywilnej całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego. Dotychczasowe prowadzone przedsiębiorstwo zostanie wniesione aportem do spółki cywilnej przed likwidacją prowadzonej obecnie działalności gospodarczej, a dopiero po tym zdarzeniu zostanie zgłoszona jej likwidacja.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca wniesie w formie aportu całe przedsiębiorstwo przed dniem zaprzestania działalności gospodarczej, wówczas na dzień tego zaprzestania nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. Tym samym powołana wyżej regulacja art. 14 ustawy nie znajdzie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561, Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl