ITPP1/443-353/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-353/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) uzupełnionego dnia 8 października 2007 r., 6 listopada 2007 r. oraz 27 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu będącego zadaniem statutowym Gminy związanego z czynnościami opodatkowanymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizowaną przez Gminę inwestycją.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT i ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie realizować projekt w ramach działania odnowa wsi oraz ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego: "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Wykonanie inwestycji będzie polegało na remoncie podłogi w sali głównej świetlicy wiejskiej w Ł. oraz urządzeniu placów zabaw w miejscowościach P. i S. Realizowany projekt i podejmowane działania mieszczą się w obszarze zadań własnych gminy. Ponadto Gmina oświadczyła, że przedmiotowa inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, a zawierane będą umowy cywilnoprawne w związku z czym inwestycja ta będzie przynosiła dochody.

Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu) oświadczył, że przedmiotowa inwestycja nie będzie finansowana ze środków, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług z ww. projektem.

Zdaniem wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z przedmiotowym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Zgodnie z dyspozycją wyrażoną w art. 87 ust. 1a więc w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z kolei z treści § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, że towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizowanego projektu będą także służyły czynnościom opodatkowanym z uwagi na fakt, że wykonana w przyszłości inwestycja będzie przedmiotem zawieranych umów cywilnoprawnych, które na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia są wyłączone ze zwolnienia.

Reasumując, z uwagi na związek przedmiotowej inwestycji z czynnościami opodatkowanymi (będą zawierane umowy cywilnoprawne), zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w części w jakiej związane są one ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Wobec powyższego, w sytuacji wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym Gmina także ma możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 87 ustawy o VAT. W pozostałych przypadkach, kiedy nie będzie występował związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi to w tej części Gmina nie będzie miała prawa zarówno do odliczenia podatku naliczonego jak i do zwrotu.

Ponadto nadmienia się, że szczegółowe regulacje dotyczące zasad odliczania podatku naliczonego związanego zarówno ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną zawarto w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl