ITPP1/443-352/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-352/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania produktów biobójczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania produktów biobójczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem produktów biobójczych skutecznych przeciwko: bakteriom, grzybom, wirusom i prątkom gruźlicy, co zostało potwierdzone badaniami laboratoryjnymi. Na obrót tymi produktami Spółka uzyskała odpowiednie pozwolenia na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych:

1. D... - jest produktem zarejestrowanym w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../10 z dnia 29 marca 2010 r. To produkt do szybkiej dezynfekcji małych powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarach medycznym, kosmetycznym oraz gospodarstw domowych. Przeznaczony jest do stosowania w przychodniach i gabinetach lekarskich, stomatologicznych, specjalistycznych i kosmetycznych. Może służyć także do dezynfekcji sprzętu sportowego, blatów, klamek, parapetów, szyb, łazienek itp.

2. S... - jest produktem zarejestrowanym w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../05 z dnia 23 maja 2005 r. To produkt przeznaczony do dezynfekcji sprzętu medycznego, sportowego, rehabilitacyjnego, mebli i wyposażenia w służbie zdrowia oraz usługach (solaria itp.) oraz innych powierzchni niemających kontaktu z żywnością. Może służyć także do dezynfekcji w przemyśle spożywczym powierzchni mających kontakt z żywnością oraz do dezynfekcji powierzchni w higienie weterynaryjnej, w hodowli, transporcie i przetrzymywaniu zwierząt.

3. S... - jest produktem zarejestrowanym w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../07 z dnia 4 września 2007 r. To produkt do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk i skóry w obszarach służby zdrowia, gastronomii i przemyśle spożywczym.

Wszystkie wyżej wymienione produkty biobójcze, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0 "Środki odkażające", co zostało potwierdzone na wniosek Spółki w opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Produkty te zgodnie z ich właściwościami, przeznaczeniem oraz intencją Spółki mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (jako środki dezynfekcyjne). Sprzedaż ich dokonywana jest w ilościach detalicznych i hurtowych do odbiorców bezpośrednich lub pośredników, którzy używają ich w ramach prowadzonej przez siebie działalności lub odsprzedają odbiorcom końcowym z zaznaczeniem, że jest to sprzedaż wyłącznie w celu zastosowania preparatów w ochronie zdrowia. Dostawa przedmiotowych preparatów odbywa się również przez Internet.

Do sprzedawanych produktów biobójczych Spółka stosuje, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy środki odkażające muszą być zbywane bezpośrednio podmiotom na cele związane z ich działalnością polegającą na świadczeniu usług ochrony zdrowia, czy też stawką podatku w wysokości 8% przewidzianą dla towarów wymienionych w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT będzie objęta również sprzedaż środków odkażających dokonywana przez ich producenta podmiotom zajmującym się działalnością handlową (pośrednikom) wykorzystującym te środki w celu dalszej odsprzedaży podmiotom zużywającym je przy czynnościach ochrony zdrowia oraz czy odbiorcą może być osoba nie prowadząca działalności gospodarczej (osoba fizyczna), która zużywa środek odkażający na potrzeby własne.

Czy kryterium zastosowania środka odkażającego "wyłącznie w ochronie zdrowia", które zostało przewidziane dla towarów wymienionych w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT, należy rozumieć w ten sposób, że dany środek musi faktycznie znaleźć zastosowanie w ochronie zdrowia, a na podatniku ciąży obowiązek sprawdzenia, czy nabywca spełnił ten warunek. Jeśli tak, to w jaki sposób podatnik miałby weryfikować czy nabywca faktycznie wykorzystał środek odkażający w ochronie zdrowia i co należy rozumieć przez pojęcie "ochrona zdrowia".

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego:

Ad. 1

Katalog podmiotów uprawnionych do stosowania stawki podatku w wysokości 8% w obrocie środkami odkażającymi wymienionymi w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT ma charakter otwarty. W związku z tym dostawa przedmiotowych środków na rzecz pośredników wykorzystujących te preparaty w celu dalszej odsprzedaży podmiotom zużywającym je przy czynnościach ochrony zdrowia oraz dostawa takich środków odbiorcom końcowym nie prowadzącym działalności gospodarczej (osobom fizycznym), którzy zużywają środki odkażające na potrzeby własne, korzysta z obniżonej stawki podatku.

Ad. 2

W celu zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT podatnik nie jest zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek działań służących ustaleniu czy nabywca faktycznie wykorzystał środek odkażający w ochronie zdrowia. Wystarczające jest, że właściwości, oznaczenie preparatu oraz okoliczności jego sprzedaży wskazują, że jest on przeznaczony do zastosowania w ochronie zdrowia. Pojęcie "ochrona zdrowia" należy natomiast rozumieć w sposób literalny, potoczny.

Uzasadniając własne stanowisko Spółka wskazała, że zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku 8% ma zastosowanie w przypadku dostawy towarów mieszczących się w grupowaniu PKWiU 2008 ex 20.20.14.0 "Środki odkażające" - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z powyższego przepisu wynika, że zastosowanie obniżonej stawki 8% dla dostawy preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych ma miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* są to preparaty sklasyfikowane w "grupowaniu PKWiU 2008 ex 20.20.14.0 "Środki odkażające","

* na preparaty te zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych,

* preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

W przypadku preparatów produkowanych przez Spółkę bez wątpienia spełnione są dwa pierwsze warunki, gdyż mieszczą się one w odpowiednim grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz zostały zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Wniosek Spółki dotyczy natomiast spełnienia przez sprzedawane przez nią wyroby trzeciego warunku w postaci zastosowania preparatów wyłącznie w ochronie zdrowia.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". Zdaniem Spółki termin ten należy zatem interpretować w sposób potoczny, odpowiadający jego literalnemu znaczeniu. W takim sensie przez ochronę zdrowia należy rozumieć wszelkie środki mające na celu zabezpieczenie żywego organizmu przed zagrożeniami, które mogą mieć na niego niekorzystny wpływ poprzez utrzymanie, poprawę lub zapobieganie utracie zdrowia. Warunek ten spełniają preparaty produkowane przez Spółkę, gdyż są to środki dezynfekcyjne a ich celem jest ochrona organizmu przed zakażeniami w postaci: bakterii, grzybów, wirusów i prątków gruźlicy. Z punktu widzenia zastosowania tych preparatów "wyłącznie w ochronie zdrowia" istotny jest obiektywny cel ich sprzedaży, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę, na co Spółka nie ma żadnego wpływu. Ustawodawca nie wprowadził bowiem wymogu dotyczącego weryfikowania faktycznego (rzeczywistego) wykorzystania przedmiotowych preparatów przez ich nabywców. O tym, że dany preparat służy wykorzystaniu wyłącznie w ochronie zdrowia świadczy fakt jego zarejestrowania w rejestrze produktów biobójczych oraz wprowadzenie go przez Spółkę do obrotu z takim właśnie przeznaczeniem.

Ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił również możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostaw przedmiotowych preparatów od rodzaju ich nabywcy, charakteru prowadzonej przez niego działalności, czy też określonego statusu podmiotu dokonującego dostawy (np. producent, hurtownik). W szczególności ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że preparaty powinny być nabywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Tym samym nie tylko sprzedaż detaliczna, ale też hurtowa, zarówno podmiotom prowadzącym działalność w zakresie ochrony zdrowia, jak i pośrednikom handlowym oraz klientom indywidualnym (osobom fizycznym) jest opodatkowana stawką podatku 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane na jego wniosek przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 marca 2009 r. o numerach:..,... oraz.... Interpretacje te odnoszą się do stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2011 r., jednakże stanowisko w nich zawarte zachowuje swoją aktualność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 83 ww. załącznika nr 3, umieszczając oznaczenie - ex 20.20.14.0, wymieniono, zaliczone do grupowania PKWiU 20.20.14.0 "Środki odkażające" - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU przez Wnioskodawcę, towaru objętego zapytaniem.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), produkt biobójczy stanowi substancję czynną lub preparat zawierający co najmniej jedną substancję czynną, w postaciach, w jakich są dostarczone użytkownikowi, przeznaczony do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania, zapobiegania działaniu lub kontrolowania w jakikolwiek inny sposób organizmów szkodliwych przez działanie chemiczne lub biologiczne.

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru",

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

* oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

W myśl art. 5 ust. 1 powołanej ustawy o produktach biobójczych, pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu", na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od daty pierwszego albo kolejnego włączenia substancji czynnej do załącznika I lub IA do dyrektywy 98/8/WE, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych załącznikach.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy wnioski o wydanie pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru podmiot odpowiedzialny składa do Prezesa Urzędu.

Jak wynika z treści poz. 83 ww. załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził bowiem możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU z 2008 do grupowania 20.20.14.0, preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane m.in. pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54 lub dokonanie wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest producentem produktów biobójczych skutecznych przeciwko: bakteriom, grzybom, wirusom i prątkom gruźlicy, co zostało potwierdzone badaniami laboratoryjnymi. Na obrót tymi produktami Spółka uzyskała odpowiednie pozwolenia na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych:

D... - produkt zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../10 z dnia 29 marca 2010 r. Produkt do szybkiej dezynfekcji małych powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarach medycznym, kosmetycznym oraz gospodarstw domowych. Przeznaczony do stosowania w przychodniach i gabinetach lekarskich, stomatologicznych, specjalistycznych i kosmetycznych. Może służyć także do dezynfekcji sprzętu sportowego, blatów, klamek, parapetów, szyb, łazienek itp.;

S... - produkt zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../05 z dnia 23 maja 2005 r. Produkt przeznaczony do dezynfekcji sprzętu medycznego, sportowego, rehabilitacyjnego, mebli i wyposażenia w służbie zdrowia oraz usługach (solaria itp.) oraz innych powierzchni niemających kontaktu z żywnością. Może służyć także do dezynfekcji w przemyśle spożywczym powierzchni mających kontakt z żywnością oraz do dezynfekcji powierzchni w higienie weterynaryjnej, w hodowli, transporcie i przetrzymywaniu zwierząt;

S... - produkt zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem.../07 z dnia 4 września 2007 r. Produkt do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk i skóry w obszarach służby zdrowia, gastronomii i przemyśle spożywczym.

Wszystkie wyżej wymienione produkty biobójcze, zgodnie z PKWiU z 2008 r., mieszczą się w grupowaniu 20.20.14.0 "Środki odkażające", co zostało potwierdzone na wniosek Spółki w opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Produkty te zgodnie z ich właściwościami, przeznaczeniem oraz intencją Spółki mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (jako środki dezynfekcyjne).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.)"ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym", "to, co przed czymś ochrania".

Z kolei przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć "stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo", "stan, w jakim znajduje się żywy organizm", "dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu".

Wobec powyższego, analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem "ochrona" ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Podkreślić należy, że istotny z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, takie jak np. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter nabywcy czy miejsca, w którym zostaną one użyte.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - wskazane preparaty, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane są wg PKWiU w grupowaniu 20.20.14.0 jako środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia i zostały wpisane do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych, to Spółka ma prawo do zastosowania przy ich sprzedaży stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług niezależnie od tego, kto jest odbiorcą dostawy tego produktu.

Końcowo należy zauważyć, że tutejszy organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl