ITPP1/443-350/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-350/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007 r. (data wpływu 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku naliczonego sfinansowanego ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku naliczonego sfinansowanego ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową świadczącą szeroko zakrojone usługi dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach statutowych działań Stowarzyszenie prowadzi Centrum Integracji, działające w oparciu o przepisy ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Akt prawny umożliwia Centrum Integracji prowadzenie działalności obejmującej miedzy innymi sprzedaż towarów i świadczenie usług. W 2006 r. Centrum Integracji złożyło projekt do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 1.5 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. W okresie, który upłynął pomiędzy złożeniem ww. wniosku projektowego a jego rozstrzygnięciem, Stowarzyszenie stało się podatnikiem podatku od towarów i usług. Zapisy wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego wydanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wskazują jednoznacznie, iż podatek od towarów i usług nie jest wydatkiem kwalifikowanym w ramach tych projektów, jeżeli istnieje jakakolwiek możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku niemożności obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie zakupów finansowanych ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, podatek od towarów i usług byłby w całości kosztem kwalifikowanym - refundowanym ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W związku z powyższym Stowarzyszenie składając stosowne wnioski o płatność kolejnych transz dotacji nie wykazywało podatku od towarów i usług jako kwoty kwalifikowanej i dwukrotnie wystąpiło do Naczelnika Urzędu Skarbowego o bezpośredni zwrot różnicy pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym. W chwili obecnej w trakcie bieżących kontaktów z pracownikami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej powstała wątpliwość czy opisany wyżej sposób rozliczania podatku od towarów i usług jest prawidłowy w przypadku płatności dokonywanych ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rozliczanie różnicy pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem zakupów sfinansowanych ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich jest prawidłowe.

Zdaniem wnioskodawcy nabycia sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich podlegają w zakresie podatku od towarów i usług rozliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stowarzyszenie dokonuje nabyć ze środków współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wkładu własnego. Obejmują one nabycie komputerów, materiałów biurowych, odzieży roboczej, żywności na rzecze beneficjentów, usług transportowych, audytu projektu, studium wykonalności itp. Całość nabyć związana jest z dostawą usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wykonywanych nieodpłatnie przez beneficjentów) między innymi usług remontowo - budowlanych, szwalniczych.

Wątpliwość budzi zapis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie stosuje się do nabyć, jeżeli wydatki te nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu lub gdy brak możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednak w świetle urzędowej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 30 sierpnia 2006 r. oraz wcześniejszych pismach Ministerstwa Finansów do izb skarbowych z 16 listopada 2005, z 12 kwietnia 2006 r. Ministerstwo Finansów stwierdziło, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych nie korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w ustawach o podatkach dochodowych dla środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Nie są też wolnymi od podatku dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. W tej sytuacji zostały zaliczone do przychodów Stowarzyszenia jako podlegające opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze uważamy jak na wstępie, iż nabycia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich podlegają rozliczeniu w zakresie podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą w oparciu o przepis art. 7 ust. 1 ustawy jest przeniesienie praw do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powyższe oznacza, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają czynności wykonywane odpłatnie.

Realizacja prawa, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego została obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy. Na jedno z takich ograniczeń wskazano w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednak stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy - przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się na mocy art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza możliwość opodatkowania ww. czynności oraz przyznaje podatnikowi w takiej sytuacji prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

Aby uznać nieodpłatne przekazanie za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem, w stosunku do nabywanych towarów i usług, które są przedmiotem tej czynności musi przysługiwać podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje nabyć: komputerów, materiałów biurowych, odzieży roboczej, żywności na rzecz beneficjentów, usług transportowych, audytu projektu, studium wykonalności. Istotne znaczenie ma dla sprawy fakt, czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. We wniosku Stowarzyszenie wskazało, iż całość nabyć związana jest z dostawą usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług między innymi wykonywanych nieodpłatnie usług remontowo - budowlanych i usług szwalniczych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi.

Należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, co byłoby istotne w przypadku gdyby czynności te nie zostały przez Stowarzyszenie opodatkowane, o czym mowa w art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Uzyskanie odpowiedzi w zakresie prawidłowości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu może nastąpić poprzez złożenie wniosku w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl