ITPP1/443-349/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-349/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na usługi związane z wykonywaniem okresowych przeglądów szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na usługi związane z wykonywaniem okresowych przeglądów szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Planuje Pani otworzyć firmę usługową zajmującą się wykonywaniem okresowych przeglądów szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.

Pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. uzupełniono wniosek poprzez wskazanie, iż okresowy przegląd instalacji gazowych polegał będzie na sprawdzeniu ich szczelności za pomocą atestowanego przyrządu elektronicznego w piwnicach budynków, na klatkach schodowych i w mieszkaniach. Przegląd polegał będzie również na wizualnej ocenie stanu technicznego instalacji i urządzeń gazowych, tj.:

* zauważeniu śladów korozji na rurach gazowych;

* zgodnego z przepisami usytuowania urządzeń gazowych w mieszkaniach (zachowania odpowiedniej odległości od okna, rozdzielnicy elektrycznej, przewodów kominowych, wentylacyjnych);

* zastosowaniu atestowanych przewodów, wykorzystywanych do podłączenia urządzeń gazowych.

Przegląd zakończony będzie wystawieniem protokołu dla zarządcy budynku, wraz z zaleceniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Czynności te zostały sklasyfikowane przez Panią pod symbolem PKWiU 43.22.20.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy naliczyć do tej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, okresowe przeglądy szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (budynki o trzech i większej ilości mieszkań - PKOB 1122) należy zaliczyć do usług związanych z bieżącą konserwacją obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej.

W ocenie Wnioskodawcy, przez konserwację rozumieć należy (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN) wszystkie zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy przepisu art. 8 ust. 3 omawianej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - stosownie do treści art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziano dla niektórych czynności obniżone stawki.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl dodanego z dniem 1 stycznia 2008 r. ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, w myśl § 6 ust. 2, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

* robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy zauważyć, iż w treści powołanych wyżej przepisów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. rozporządzenia nie definiują pojęcia roboty budowlano-montażowe, remont i konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 7 i 8 tej ustawy, przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

zaś przez:

* remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 1999, s. 336, konserwacja oznacza czynność mającą na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie, konserwowanie.

Ponadto, klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

* prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

* prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

* montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług okresowych przeglądów szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 1122). Czynności sprawdzania szczelności tych instalacji wykonywane będą za pomocą atestowanego przyrządu elektronicznego w piwnicach budynków, na klatkach schodowych i w mieszkaniach. Natomiast sam przegląd polegał będzie na wizualnej ocenie stanu technicznego instalacji i urządzeń gazowych, tj.: wyszukaniu śladów korozji na rurach gazowych; zgodnego z przepisami usytuowania urządzeń gazowych w mieszkaniach (zachowania odpowiedniej odległości od okna, rozdzielnicy elektrycznej, przewodów kominowych, wentylacyjnych); zastosowaniu atestowanych przewodów, wykorzystywanych do podłączenia urządzeń gazowych. Usługi te - jak wskazuje Wnioskodawca - mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 43.22.20.0.

Odnosząc powyższe do przedstawionych uwarunkowań prawnych oraz uwzględniając okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi okresowych przeglądów szczelności instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 1122), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.22.20.0, nie mieszczą się w zakresie pojęcia konserwacji i remontu obiektów budownictwa mieszkaniowego, nie należą również do robót budowlanych. W ocenie tut. organu czynności, które zamierza wykonywać Wnioskodawca, stanowią jedynie czynności polegające na okresowej kontroli stanu ww. instalacji, które - bez dodatkowego przeprowadzenia czynności polegających na czyszczeniu, doszczelnianiu przewodów i ich udrażnianiu oraz ewentualnej naprawie - nie mogą stanowić podstawy do uznania, że stanowią one konserwację obiektów. W związku z tym wskazane w treści wniosku czynności podlegają opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż czynności te wykonywane będą w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 1122).

Końcowo, zaznacza się, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który statuował prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku m.in. w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, z dniem 1 stycznia 2008 r. utracił moc.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl