ITPP1/443-345/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-345/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. "Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej" w ramach realizowanej inwestycji pn. "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta", związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. "Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej" w ramach realizowanej inwestycji pn. "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta", związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto realizuje projekt "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta" - Etap II, dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Osi priorytetowej III Wojewódzkie Ośrodki Wzrostu, Działania III. 1 Systemy Miejskiego Transportu Zbiorowego, który zakłada realizację następujących działań:

1.

modernizacja ciągu ulic P.-A. (na odcinku od skrzyżowania z ulicą M. do skrzyżowania z ulicą B.),

2.

przebudowa ciągu ulic A.-A. (na odcinku od skrzyżowania z ulicami B. i K. do ulicy K. włącznie),

3.

budowa trasy K. (u. Z.) na odcinku od skrzyżowania z ulicą L. do skrzyżowania z ulicą M.,

4.

zakup 24 szt. Taboru autobusowego (w tym 12 szt. jednoczłonowy i 12 szt. dwuczłonowych),

5.

budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej (będącego częścią Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miejskiego).

Miasto uzyskało interpretację indywidualną w odniesieniu do zakresu Projektu przedstawionego w punktach 1-4. Natomiast w okresie późniejszym do zakresu Projektu wprowadzono zadanie przedstawione w punkcie 5, będące przedmiotem niniejszego wniosku.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej jest kompleksowym rozwiązaniem informatycznym na potrzeby Miasta, pełniącym szereg funkcji w zakresie obsługi przejazdów pasażerskich transportu miejskiego i obsługi płatności za usługi komunikacji miejskiej organizowanej przez Urząd Miejski.

W ramach utworzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej planuje się zakup i instalację następującego wyposażenia: komputery pokładowe, moduły GPS+GPRS, kasowniki elektroniczne, urządzenie dla kontrolerów, tablice na przystankach, urządzenia zliczające pasażerów, serwery, oprogramowanie systemu, inne urządzenia obsługujące i związane z systemem, karty bezstykowe.

Przedmiotowe zadanie, podobnie jak wymienione w pozycjach od 1 do 4 będzie realizowane przez Miasto. Zakupione przez Miasto urządzenia pozostaną jego własnością i będą przez nie zarządzane.

Inwestycja dotycząca budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W przypadku Miasta czynności opodatkowane podatkiem towarów i usług dotyczą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Gmina zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji tego zwolnienia gmina w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takim przypadku zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gmina zachowuje prawo do odliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zadania - "Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej" istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Miasta, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W odniesieniu do zadania polegającego na zakupie i instalacji wyposażenia niezbędnego do budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Karty Miejskiej istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż czynności opodatkowane dotyczą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Miasto w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług dokonuje sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Ponadto zakupione wyposażenie tj. komputery pokładowe, moduły GPS+GPRS, kasowniki elektroniczne, urządzenie dla kontrolerów, tablice SIP na przystankach, urządzenia zliczające pasażerów, serwery, oprogramowanie systemu, inne urządzenia obsługujące i związane z systemem, karty bezstykowe będą niewątpliwie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Uwzględniając zatem powołany stan prawny stwierdzić należy, iż podatnik podatku od towarów i usług może odzyskać podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione koszty w związku z inwestycją dotyczącą czynności opodatkowanych, poprzez jego odliczenie w miesięcznym rozliczeniu podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl