ITPP1/443-344/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-344/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług opłat dotyczących lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) pobiera opłaty od członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, od członków będących właścicielami lokali mieszkalnych i od właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. Wnioskodawca otrzymał informację od członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, że część tego lokalu będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Spółdzielnia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług nie nalicza podatku od towarów i usług od opłat dotyczących części lokalu mieszkalnego, która wykorzystywana jest do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku są również opłaty w odniesieniu do części lokali mieszkalnych wykorzystywanych przez członków spółdzielni do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, opłaty eksploatacyjne pobierane od lokali mieszkalnych także częściowo wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, ponieważ prowadzenie działalności nie zmienia ogólnego sposobu użytkowania lokalu, tzn. jest on nadal lokalem mieszkalnym wykorzystywanym na cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Opłatami, pobieranymi zgodnie z ww. przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, są:

* w przypadku członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, opłaty za

:

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,

* zobowiązania spółdzielni z innych tytułów.

* w przypadku członków spółdzielni będących właścicielami lokali, opłaty za

:

* eksploatację i utrzymanie ich lokali,

* eksploatację i utrzymanie ich lokali,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,

* zobowiązania spółdzielni z innych tytułów,

* fundusz remontowy.

* w przypadku właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, opłaty za

:

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu,

* inne koszty zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni.

W związku z tym należy uznać, iż zwolnione od podatku od towarów i usług są czynności, które na rzecz osób wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, realizuje spółdzielnia pobierając tym samym na podstawie statutu tzw. opłaty czynszowe. Jednakże zwolnienie wynikające z ww. przepisu dotyczy wyłącznie lokali mieszkalnych.

W myśl art. 2 ust. 1 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia obciąża członka, który część powierzchni lokalu mieszkalnego wykorzystuje do prowadzonej działalności gospodarczej, opłatami wynikającymi z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Ustosunkowywując się do powyższego zauważyć należy, iż art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług nie wyklucza zwolnienia od podatku w sytuacji, gdy lokal mieszkalny zaspokaja zarówno potrzeby mieszkaniowe członka spółdzielni, jak również potrzeby w innym zakresie, a w tym przypadku prowadzenie działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast lokal mieszkalny utraci swój charakter mieszkalny to wówczas zwolnienie określone w powyżej cytowanych przepisach nie znajduje zastosowania.

Biorąc powyższe pod uwagę a także uwzględniając fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca lokal mieszkalny, pomimo prowadzenia w jego części działalności gospodarczej, nie zmienił swego przeznaczenia i nadal pełni funkcję lokalu mieszkalnego, stwierdzić należy, iż czynności, z tytułu których pobierane są opłaty eksploatacyjne dotyczące ww. lokalu mieszkalnego, jako wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług z uwagi na fakt spełnienia przesłanek w przepisie tym wymienionych.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl