ITPP1/443-343/12/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-343/12/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Celem statutowym są działania na rzecz ochrony i promocji zdrowia. Wnioskodawca udziela świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz podejmuje inne działania medyczne, wynikające z procesu leczenia lub na podstawie odrębnych przepisów regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności specjalistyczne świadczenia zdrowotne, ambulatoryjne formy pośrednie i stacjonarne. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniony od podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi również szczątkową działalność opodatkowaną polegającą m.in. na wynajmie pomieszczeń. Działalność ta nie przekracza jednak 2% struktury sprzedaży ogółem do sprzedaży opodatkowanej. W dniu 29 października 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego", Działanie 7.2- "Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych", Poddziałanie 7.2.1 - "Usługi i aplikacje dla obywateli" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa informatyzacja szpitala, polegająca na rozbudowie istniejącej sieci teleinformatycznej, zakupie zintegrowanego systemu informatycznego oraz pełna wymiana przestarzałego sprzętu komputerowego i niefunkcjonalnego oprogramowania. W szczególności zakupione i zainstalowane zostaną: stacje robocze, terminale, monitory, serwery, dyski do macierzy dyskowej, urządzenia kopiująco-drukujące, macierz dyskowa, system wirtualizacji serwera operacyjne serwerów i systemy wirtualizacji, oprogramowanie antywirusowe. Miejscem realizacji planowanego projektu będą budynki Wnioskodawcy mieszczące się w A. Projekt w całości zostanie zrealizowany w 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół L. może odzyskać podatek VAT od zakupionych towarów usług w ramach realizacji projektu.

Przedstawienie uzyskanej indywidualnej interpretacji jest niezbędne do wniosku o refundację.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostka prowadzi działalność leczniczą, która z mocy ustawy jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Sprzedaż opodatkowana nie przekracza 2% struktury sprzedaży ogółem. Zakupiony w ramach projektu sprzęt i oprogramowanie służyć będzie poprawie jakości i dostępności usług medycznych. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Jednostka zamierza zrealizować w 2012 r. projekt, na który otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Przedmiotem projektu jest kompleksowa informatyzacja szpitala, polegająca na rozbudowie istniejącej sieci teleinformatycznej, zakupie zintegrowanego systemu informatycznego oraz pełna wymiana przestarzałego sprzętu komputerowego i niefunkcjonalnego oprogramowania. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem zakupiony w ramach projektu sprzęt i oprogramowanie służyć będzie - jak wskazano - poprawie jakości i dostępności świadczonych usług medycznych zwolnionych od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że o ile realizowana inwestycja nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Jednostkę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Jednostce nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl