ITPP1/443-342/10/BS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu energii elektrycznej, wykorzystywanej do celów mieszkaniowych oraz w prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-342/10/BS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu energii elektrycznej, wykorzystywanej do celów mieszkaniowych oraz w prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (wpływ 8 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu energii elektrycznej wykorzystywanej zarówno dla celów mieszkaniowych, jak i prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu energii elektrycznej wykorzystywanej zarówno dla celów mieszkaniowych, jak i prowadzonej działalności gospodarczej

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 82 ha i z tego tytułu jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Od maja 2009 r. do chwili obecnej nie rozliczała Pani podatku VAT z faktur dokumentujących zużycie energii elektrycznej. Powodem był brak informacji o sposobie przypisania ilości zużytej energii do gospodarstwa rolnego oraz wiedzy, czy można odliczyć podatek VAT od opłat podanych na fakturze, tj. przesyłowej, stałej, abonamentowej itp. Wskazuje Pani, iż nie posiada dodatkowego licznika energii, który pozwoliłby precyzyjnie określić zużycie energii. Licznik, który Pani posiada znajduje się w mieszkaniu. Prąd jest zużywany w mieszkaniu i dla celów działalności rolniczej. Faktury wystawiane są na nazwisko podatnika. We wniosku przedstawiła Pani szczegółowe rozliczenie poboru energii elektrycznej przez poszczególne urządzenia i czasu ich pracy metodą szacunkową w rozliczeniu faktury przez 8 i 9 tygodni, wskazując równocześnie, iż zużycie energii jest różne, w różnych okresach rozliczeniowych, co zależy od czasu pracy urządzeń elektrycznych i sezonowości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Ile % podatku VAT może Pani odliczyć od zakupu energii elektrycznej zawartego w fakturze VAT dokumentującej nabycie energii elektrycznej zużytej do działalności rolniczej...

Powołując treść art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stoi Pani na stanowisku, iż jest w stanie odrębnie określić kwotę podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Wskazując na przedstawione w stanie faktycznym szczegółowe rozliczenie zużycia energii elektrycznej, z którego wynika, iż średnio w granicach 10-15% zużywa Pani energię w mieszkaniu, natomiast w granicach 80-90% w działalności rolniczej, ponownie stawia Pani pytanie, ile % zużycia energii elektrycznej - podatku zawartego w fakturze może Pani odliczyć w związku z działalnością rolniczą.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani własne stanowisko, wg którego Pani zdaniem przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywaną energią elektryczną wykorzystywaną dla celów gospodarstwa rolnego w wysokości 80% (wliczając w to opłatę przesyłową stałą, abonamentową za przesył i przejściową).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast na podstawie art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 wymienionej ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w prowadzonej działalności rolniczej zużywa Pani energię elektryczną. Licznik, który Pani posiada znajduje się w mieszkaniu, i dotyczy energii zużywanej w mieszkaniu i dla celów działalności rolniczej. Faktury wystawiane są na nazwisko podatnika. We wniosku przedstawiła Pani szczegółowe rozliczenie poboru energii elektrycznej przez poszczególne urządzenia i czasu ich pracy metodą szacunkową w rozliczeniu faktury przez 8 i 9 tygodni, wskazując równocześnie, iż zużycie energii jest różne, w różnych okresach rozliczeniowych, co zależy od czasu pracy urządzeń elektrycznych i sezonowości.

Jeżeli zatem jest Pani w stanie przyporządkować zużywaną energię elektryczną dla celów wykonywanej działalności rolniczej, przysługuje Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takiej części, która jest związana z realizowaną sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (tj. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Końcowo podkreśla się, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej związanego z realizowanymi czynnościami należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Panią rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl